Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Avia S-199

Avia S-199

Poválečná verze legendárního německého stíhacího letounu Messerschmitt Bf 109 vyráběná v letech 1947–1949 firmou Avia. Několik let tvořila páteř československého stíhacího letectva a sehrála významnou úlohu v boji Izraele za nezávislost.


Avia S-199 ve službách izraelského letectva (1948). Autor: neznámý, licence Public Domain, https://en.wikipedia.org/wiki/File:Avia_S-199_in_June_1948_(Israeli_Air_Force).png
Podrobné informace

Avia S-199 byla první stíhačkou vyráběnou v poválečném Československu. Po skončení 2. světové války zůstalo na území Československa množství nedokončených německých letounů Messerschmitt Bf 109 verze G a K, bylo proto rozhodnuto je zkompletovat a vybavit jimi obnovující se československé letectvo. Úkolem byla pověřena firma Avia Letňany. Protože však nebyly k dispozici motory Daimler-Benz DB 605, firma letouny osadila motory Junkers Jumo 211 F, používanými v německých bombardérech He 111. Prototyp S-199 byl zalétán 25. dubna 1947 a do ukončení výroby v roce 1949 opustilo továrnu celkem 532 kusů, a to včetně 82 dvoumístných CS–199 využívaných k výcviku.

Avia S-199 je jednomotorový stíhací dolnoplošník celokovové konstrukce. Výzbroj tvořily 2 kanony MG 151 ráže 20 mm a 2 synchronizované kulomety MG 131 ráže 13 mm.  Stroj mohl vyvinout maximální rychlost 590 km/h. Zástavba těžkého motoru určeného pro bombardéry se odrazila na celkovém snížení výkonu a velmi špatné ovladatelnosti, která byla příčinou celé řady nehod a vysloužila letounu u pilotů nelichotivou přezdívku „mezek“.

První sériové letouny vstoupily do služeb československého letectva v únoru 1948 a do roku 1951 tvořily hlavní výzbroj jeho stíhacích letek. Poté začaly být postupně nahrazovány moderními proudovými letadly Mig–15, v některých útvarech se však udržely až do roku 1957. Avie S-199 vešla také do dějin jako vůbec první stíhací letoun izraelského letectva. V roce 1948 československá vláda schválila navzdory embargu OSN prodej 25 těchto strojů židovskému státu. První z nich dorazily do Izraele 20. května, tedy pět dní po začátku 1. arabsko-izraelské války, a již 29. května úspěšně zaútočily na kolonu egyptské armády směřující k Tel Avivu, čímž zabránily jejímu dalšímu postupu na město. 3. června Avie dosáhly pro izraelské letectvo prvního vzdušného vítězství, když pilot Modi Alon při návratu z bojové mise sestřelil dva egyptské Douglasy DC-3 Dakotta bombardující Tel Aviv.

Použité zdroje
IRRA, Miroslav. "Mezek" Avia S/CS-199: konverze německého stíhače Messerschmitt BF 109G v československém vojenském letectvu = conversion of the Messerschmitt BF 109G in the Czechoslovak Air Force. 1. vyd. Nevojice: Jakab, ©2010-2012. 2 sv. ISBN 978-80-87350-04-1.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.