Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Elektrická vícesystémová lokomotiva řady 380

Elektrická vícesystémová lokomotiva řady 380

První sériově vyráběný zástupce elektrických lokomotiv Škoda III. generace. V současnosti nejvýkonnější a nejrychlejší česká lokomotiva, která může být provozována ve všech sousedních zemích. Pro německého a slovenského dopravce byly navíc vyvinuty odvozené typy.


Lokomotiva 380.002-6 - Škoda 109E na Železničním zkušebním okruhu Cerhenice při testech. Autor: Mgr. Jaroslav Charvát, licence CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6071375#/media/File:380.002-6_Škoda_109E_1.jpg
Podrobné informace

Vícesystémová elektrická lokomotiva řady 380 (tovární označení 109E) s obchodním označením Emil Zátopek navazuje na dlouholetou tradici výroby lokomotiv v plzeňské Škodě. Po dokončení prvního prototypu v roce 2008 a následném zahájení sériové výroby se lokomotivy řady 380 staly první sériově vyráběnou elektrickou řadou lokomotiv Škoda III. generace. Stalo se tak více než 30 let po představení prvního prototypu zástupce III. generace, řady 169, na sklonku 80. let 20. století. Vývoj řady 169 však navzdory svému velmi modernímu řešení nedospěl k sériové výrobě. 

Tato aktuálně nejrychlejší a nejvýkonnější tuzemská lokomotiva splňuje veškeré náročné technologické parametry i nejnovější evropské bezpečnostní předpisy. Její velkou výhodou je schopnost provozu ve třech napájecích systémech, a to jak v obou využívaných na území České republiky, tedy ve stejnosměrné soustavě 3 kV a střídavé soustavě 25 kV/50 Hz, tak ve střídavé soustavě 15 kV/16,7 Hz, využívané například v Německu nebo v Rakousku. Elektrická lokomotiva Emil Zátopek je připravena na využití jednotného evropského zabezpečovacího systému a umožňuje dynamické brzdění ve všech třech napájecích systémech.

Tvar skříně je navržen tak, aby minimalizoval vznik aerodynamického hluku a velikost čelního odporu při vysokých rychlostech. Na dálkových tratích může dosáhnout rychlosti až 200 km/h. Přes počáteční problémy se získáním povolení pro provoz v sousedních zemích a v Maďarsku se poslední z těchto komplikací stran provozu v Německu podařilo vyřešit v roce 2017. Právě na německých tratích může lokomotiva vyvinout i svoji maximální rychlost.

Od řady 380 vznikly také dvě odvozené řady. V roce 2011 byla představena řada 381 (tovární označení 109E2), rovněž třísystémová, avšak s omezenou maximální rychlostí 160 km/h. Je provozována Železniční společností Slovensko. V roce 2016 následovala jednosystémová řada 102 s továrním označením 109E3 (poháněna napětím 15 kV při frekvenci 16,7 Hz), která byla vyvinuta pro německého dopravce Deutsche Bahn Regio.

Použité zdroje
380. In: Atlas lokomotiv [online]. [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: http://www.atlaslokomotiv.net/loko-380.html

VOSTÁREK, Josef. Konec velké železniční kapitoly. Rok 2017 uzavřel trápení ČD s lokomotivami do Německa. In: Česká televize [online]. 27. 1. 2017 [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2331376-konec-velke-zeleznicni-kapitoly-rok-2017-uzavrel-trapeni-cd-s-lokomotivami-do-nemecka

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.