První jednokolejnou elektrickou dráhu z Letné do Stromovky představil František Křižík v roce 1891 v rámci Jubilejní zemské výstavy v Praze – tímto způsobem chtěl propagovat nový druh pohonu. První jízda této tramvaje, kterou Křižík osobně řídil, se konala 18. 7. téhož roku a zúčastnili se jí pražští a vinohradští radní. Nová elektrická dráha byla jednokolejná, měřila 766 m a jezdily po ní dva elektrické vozy. Maximální rychlost činila 10 km/h a cesta trvala kolem pěti minut. O dva roky později byla trať prodloužena k Místodržitelskému letohrádku v Královské oboře a nová délka tratě tak byla 1,4 km. Protože byl provoz ztrátový, byla trať v roce 1900 odstraněna a dnes po ní nenajdeme žádnou stopu.
V březnu roku 1896 Křižík zahájil také provoz nové elektrické tramvajové sítě z Florence přes Libeň do Vysočan. Celková délka dokončené tratě činila 7 748 m a jezdilo po ní dvanáct motorových vozů, pět vlečných a tři nákladní, a to od šesté hodiny ranní do 22:00 hodin. Jenom v roce 1901 byly po této dráze převezeny téměř dva miliony osob. V té době v Praze fungovali ještě čtyři další tramvajoví dopravci, ale tramvajovou dopravu se podařilo rychle v celém rozsahu elektrizovat a sjednotit pod Elektrické podniky královského hlavního města Prahy. Elektrifikace trvala sedm let až do 12. 5. 1905, kdy vyjela poslední koňská tramvaj. Celá tramvajová sít měla vrchní přívod proudu – s výjimkou Karlova mostu, kde byl z estetických důvodů použit spodní přívod. V roce 1907 měla pražská tramvajová síť čtrnáct linek o délce 52 km. O 110 let později, v roce 2017, bylo v provozu téměř 143 km tratí s 25 denními a 9 nočními linkami.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.