Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Tatra 111

Tatra 111

Nákladní vozidlo původně sestavené pro Wehrmacht, které však sloužilo především k budování socialismu.


ČTK/Salajka Martin
Podrobné informace

Tatra 111 je jedním z nejznámějších nákladních automobilů vyráběných v Československu. Slavná továrna Tatra, která se specializuje na produkci osobních a nákladních automobilů již od roku 1897, začala vozidlo projektovat za druhé světové války. Pásový dopravník pro výrobu tohoto nákladního vozu byl umístěn v moravskoslezské Kopřivnici, která se v roce 1939 již nacházela na území okupovaném nacistickým Německem. Nové vozidlo tak bylo určeno primárně k obsluze německé armády, i když nejvíce se Tatra 111 proslavila během 50. a 60. let v Československu a v Sovětském svazu.

Začala se sice vyrábět v podmínkách všeobecného nedostatku kvalitních materiálů, ale v průběhu času se neustále zdokonalovala. Sériová výroba vozu byla zahájena v roce 1942 a trvala až do roku 1962. Zpočátku byly v nákladním vozidle instalovány motory se vzduchovým chlazením o výkonu 154 kW a rychlosti 2 250 ot/min, které později nahradily úspornější motory o výkonu 132 kW a rychlosti 1 800 ot/min. Též původní nosnost 8 t byla zvýšena, a to na 10,3 tuny. První verze vozu vyvíjela maximální rychlost 75 km/h, při snížení počtu otáček se ovšem nové generaci motorů snížila na 62 km/h při spotřebě 30 l nafty na 100 km.

Za celou dvacetiletou výrobní éru tohoto vozu bylo zkompletováno téměř 34 000 kusů. Tatra 111 posloužila také jako základ pro nové typy pokročilých vozidel, jako jsou Tatra 128 (vojenský model), Tatra 141 (těžký tahač nákladů), Tatra 147 (sklápěč) a další varianty. První reklama na Tatru 111 se objevila v časopise Auto v roce 1946 a vůz se postupně zařadil mezi nejvyhledávanější exportní komodity. Zájem o něj byl zejména v Sovětském svazu, zvláště v sibiřské Magadanské oblasti, kde si Tatry 111 lehce poradily s překonáváním dvoutisícikilometrové trasy Magadan–Čukotka. Proto se dnes na Sibiři nachází památník věnovaný tomuto vozidlu.

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.