Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Tatra 600 Tatraplan

Tatra 600 Tatraplan

Osobní automobil z dob socialistického Československa, jež byl primárně využíván jako oficiální vozidlo státních a stranických úředníků. Jeden prototyp tohoto vozidla dostal i Josif Vissarionovič Stalin. 


Podrobné informace

Tatra 600 Tatraplan bylo československé osobní vozidlo střední třídy, vyráběné mezi lety 1948–1952. Veřejnosti bylo představeno v roce 1947 na pražském autosalonu a pro velký zájem začala o rok později jeho sériová výroba. Celkem bylo zhotoveno 6 335 těchto vozidel, z nichž třetina byla vyvezena do západní Evropy i do Číny, Kanady, Maroka a Egypta. V Československu bylo vozidlo primárně využíváno jako oficiální vůz státních a stranických úředníků.

Plány tohoto nového aerodynamického vozu, který měl nahradit Tatru 97, vznikly z iniciativy Hanse Ledwinky ještě před koncem druhé světové války. Model Tatra 600 Tatraplan byl nejprve označován jako Tatra 107, záhy byl však kvůli koncepci poválečného číslování přejmenován. Název Tatraplan získal vůz pro svou zdařile aerodynamicky tvarovanou karosérii – toto označení se později stalo oficiálním a bylo umístěno na kolech i předních blatnících.

Vůz měl motor umístěný vzadu, byl to čtyřválec s objemem 1 952 cm3 a výkonem 52 koní. Maximální rychlost automobilu činila 130 km/h a spotřeba paliva byla 11 l na 100 km. Cena byla původně stanovena na 130 000 Kčs, následně však byla o 10 000 Kčs zvýšena. Výroba osobních automobilů v Tatře byla rozhodnutím československého ministerstva průmyslu ukončena v roce 1951 a továrna se následně zaměřila na výrobu nákladních vozidel. Výroba Tatry 600 byla posléze na rok převedena do Škody v Mladé Boleslavi.

Původně bylo vytvořeno několik prototypů tohoto vozidla, z nichž jeden byl kabriolet, karosovaný firmou Sodomka ve Vysokém Mýtě. Ten byl v roce 1949 předveden na autosalonu v Ženevě a získal mnoho pozitivních recenzí. Tatra plánovala zahájení jeho sériové výroby, ale na podzim téhož roku bylo československou vládou rozhodnuto darovat tento jedinečný prototyp Josifu Vissarionoviči Stalinovi k jeho 70. narozeninám. Stalin se v něm však pravděpodobně nikdy nesvezl a v roce 1976 byl vůz navrácen zpět do Kopřivnice, kde je dodnes ve sbírkách podnikového muzea.

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.

ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.