Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Tatra 87

Tatra 87

Uživateli oblíbený vůz vyráběný mezi lety 1936 a 1950, v němž Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund podnikli svou slavnou cestu po Africe,v Americe se stalo sběratelským klenotem,


Hilarmont (Kempten) / CC BY-SA 3.0 DE (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/de/deed.en)
Podrobné informace

Tatra 87 je luxusní československý automobil vyráběný podnikem Tatra mezi lety 1936 a 1950. Vůz navazuje na slavnou předchůdkyni Tatru 77, oproti ní je však menší, kompaktnější a vhodnější k sériové výrobě. Má také výkonnější motor umístěný vzadu a lepší akceleraci. Za celou dobu výroby vyjelo z pásů o něco víc než 3 000 kusů a mezi její nejznámější majitele patřili Klement Gottwald, Antonín Zápotocký či německý vojevůdce Erwin Rommel. V současné době vůz vlastní např. americký komik Jay Leno.

Třetí nejstarší automobilka v Evropě představila novou Tatru 87 v roce 1936. Objem osmiválcového motoru se bližil 3 litrům a výkon 75 koní si vyžadoval spotřebu paliva 12 litrů na 100 km. Tyto specifikace umožňovali dosud nevídanou maximální rychlost – 160 km/h, čímž se auto zařadilo mezi nejrychlejší ve své době. Rychlosti bylo dosaženo použitím hlavy s půlkulovými spalovacími prostory, větších ventilů motoru, lepší převodovky apod. Konkurenční vozy té doby přitom pro dosažení týchž parametrů používaly motory s téměř dvojnásobným objemem.

Nejvíce na tomto automobilu upoutá jeho tvar designovaný Hansem Ledwinkou a Erichem Übelackerem. Vycházel z Tatry 77, jež byla prvním vozidlem navrženým s ohledem na aerodynamiku. Také interiér auta byl vylepšen – vůz byl vybaven vytápěním teplým vzduchem, sedadly s možností úpravy, otevírací střechou a dalšími zdokonaleními. Konstrukční prvky tohoto vozu byly využívány pozdějšími výrobci automobilů – např. Ferdinand Porsche se nechal Tatrou 87 a designem jejího motoru ovlivnit natolik, že jej Tatra následně zažalovala.

Tatra 87 se ukázala jako nenáročný a spolehlivý automobil, díky čemuž se i za ztížených podmínek vyráběla ještě po skončení války, znárodnění podniků v Československu a únorovém převratu. Důkazem kvality auta byly také cesty Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda po Africe a Jižní Americe. Automobil byl exportován do Německa, Belgie, Rakouska, Francie, Švédska, JAR, Egypta, Argentiny, Austrálie a také do SSSR. V roce 2010 bylo auto časopisem New York Times v konkurenci čítající 651 přihlášených vozů vyhlášeno sběratelským klenotem roku. 

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.

ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.