Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Aero L-159 ALCA

Aero L-159 ALCA

Proudový letoun ve službě Armády ČR. První letoun své kategorie, který získal zkušenosti z boje proti Islámskému státu.


Aero L-159. ČTK/Fotobanka ČTK/Kouba Jan.
Podrobné informace

Aero L-159 Alca je český lehký proudový podzvukový letoun vyráběný firmou Aero Vodochody.

Krátce po sametové revoluci, kdy se české letectvo poohlíželo po lehkém stroji, který by mohl plnit jak bojové, tak i cvičné úkoly, zahájila v roce 1993 skupina českých vojenských expertů projekt výroby domácího moderního letadla. To mělo v české armádě na základě cvičných letadel L-39 Albatros, L-39MS a L-59 Super Albatros nahradit zastaralé sovětské stroje. Protože se navrhovaný nadzvukový stíhací letoun Aero L-X ukázal jako finančně náročný, byl místo něho schválen projekt podzvukového stíhacího letadla L-159, který byl také podporován českou vládou (s plánem objednat 72 strojů). Nejprve byla vyvinuta jednomístná verze (L-159 A) a v roce 1999 i dvoumístná verze (L-159 B). Nové lehké bojové letadlo poprvé vzlétlo 2. 8. 1997 a o tři roky později bylo zařazeno do služby v české armádě. Na výrobě L-159 se podílely české i zahraniční firmy, jako Boeing, Allied Signal, Honeywell, Flight Visions, Dynamic Controls, Hamilton Standard a další.

V současnosti existují další varianty letadla, které vznikly dle zadání zákazníků (jako typ L-159E, určený pro amerického partnera Aera Vodochody, L-159T1 pro české vzdušné síly či F/A-259, společný projekt Aera s izraelskou firmou Israel Aerospace Industries). Česká armáda má od roku 2016 v provozu 16 letadel L-159A a pět strojů L-159T1. Letouny šly také na export – 28 jich zakoupila v roce 2017 americká firma Draken a dalších 12 bylo dodáno iráckému letectvu v letech 2015–2016. V říjnu a listopadu 2016 byla letadla L-159 nasazena v boji proti tzv. Islámskému státu (IS) na jižním okraji Mosulu, čímž se L-159 stal prvním letounem ve své kategorii, který má zkušenosti z boje.

Délka letounu L-159 činí 12,73 m, výška 4,87 m, rozpětí křídel 9,54 m. Hmotnost prázdného letadla dosahuje 4 350 kg a největší vzletová hmotnost je 8 000 kg. Pohon L-159 zajišťuje jeden dvouproudový motor F124-GA-100 od firmy Honeywell/ITEC, který umožňuje maximální rychlost 960 km/h a dostup 13 200 m. Dolet letadla bez dodatečných palivových nádrží činí 1 570 km a s nádržemi až 2 530 km. Jednou z největších výhod L-159 jsou nízké provozní náklady.

Použité zdroje
http://www.cs-letectvi.cz/letadla/aero-l-159
http://www.aero.cz/cz/produkty-sluzby/programy/letoun-l-159/
https://www.securitymagazin.cz/defence/aero-l159-alca-lehky-bojovy-podzvukovy-letoun-ktery-prorazil-i-v-zahranici-1404062007.html
https://www.securitymagazin.cz/defence/aero-l159-alca-lehky-bojovy-podzvukovy-letoun-ktery-prorazil-i-v-zahranici-1404062007.html
https://www.airforce-technology.com/projects/l159/
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ceska-ekonomika/aero-dodalo-americke-firme-draken-12-letounu-l-159-poslednic/r~8c7a99fa8c1211e782f9002590604f2e/
ČADIL, Jan. Vzdušné síly AČR - Ročenka 2012. Praha: Aeromedia, 2012, 54s. ISSN 0024-156.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.