Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Avia BH-11

Avia BH-11

Vítězné letadlo v Coppa d'Italia, nejslavnějším leteckém závodě meziválečného období. Létalo až do 50. let 20. století.


Autor: Dezidor / CC BY, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leteck%C3%A9_muzeum_Kbely_(168).jpg
Podrobné informace

Avia BH-11 je československý dvoumístný jednomotorový vzpěrový dolnoplošník, vyráběný leteckou firmou Avia ve 20. letech 20. století. Jedná se o zdokonalenou verzi typu BH-9, která se od svého předchůdce odlišovala obdélníkovým tvarem motorové přepážky a vyšší zásobou paliva. BH-11 se používal primárně pro leteckou akrobacii a výcvik pilotů československé armády za první republiky.

Stroj Avia BH-11 poprvé vzlétl 17. 6. 1924. O deset dní později zahájil propagační let z Prahy do Francie přes Belgii pilot Zdeněk Lhota, tentýž pilot letěl též z Prahy do Sofie a zpět přes Vídeň, Bukurešť a Varšavu. Šest let po prvním vzletu BH-11 byla vyrobena nová verze pro civilní trh (BH-11B), u níž byl nahrazen původní motor Walter NZ 60 (výkon 60 koní) novým motorem Walter Vega (výkon 85 koní), ale ve výrazně menším počtu kusů. Během 20. let 20. století se letouny BH-11 v různých provedeních zúčastnily mnoha leteckých závodů v Československu i v zahraničí a přinesly několik národních a mezinárodních rekordů. Jeden z nejslavnějších úspěchů letounu je vítězství v závodě Coppa d'Italia v letech 1925 a 1926. Modifikace letadla se zvětšenými nádržemi pro dálkové lety dosáhly několika světových rekordů na okruhu, a to v letech 1927 a 1928 (na vzdálenost 1 740 km, respektive 2 500 km). Dlouhá služba BH-11 byla zastavena německou okupací. Letoun po vyřazení z letectva dlouho sloužil v různých aeroklubech, jeden kus dokonce létal ve Švýcarsku až do roku 1952. V současnosti se jeden z vyrobených kusů nachází v Leteckém muzeu v pražských Kbelích.

Letoun byl oblíbený pro svůj levný provoz a dobré letové vlastnosti. Maximální rychlost BH-11 činila 156 km/h, respektive 176 km/h u silnějšího motoru. Hmotnost letadla byla dle provedení 322–379 kg a dolet 450–760 km, rozpětí křídel bylo 9,72–11,1 m a celková délka 6,54–6,82 m. Letadlo bylo určeno pro dvě osoby – kromě modifikovaných kusů určených pro dálkové lety.

Audio (1 nahrávky)
Upoutávka


Použité zdroje
HLOUŠEK, David. Století Avie: příběh československé legendy 1919-2019. Vydání první. Velké Přílepy: Olympia, 2019. 367 stran. ISBN 978-80-7376-577-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.