Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Avia Motors

Avia Motors

Český výrobce letadel, autobusů, nákladních aut a závodních vozů se stoletou tradicí. Vozidla Avia v minulosti sloužila různým československým institucím, např. Veřejné bezpečnosti nebo hasičům. Obrněné transportéry tohoto podniku využívala též armáda.


Autor: Jan Polák / CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Avia_Let%C5%88any.jpg
Podrobné informace

Společnost Avia Motors založili ve Vysočanech v roce 1919 Pavel Beneš а Miroslav Hajn. V průběhu 30. let se továrna stala součástí koncernu Škoda. Jako největší výrobce letadel v Československu se přestěhovala do Letňan u Prahy (dnes součást Prahy), kde sídlí dodnes. Za druhé světové války vyráběla letadla pro německou Luftwaffe, po válce byla společnost znárodněna a začleněna do automobilového průmyslu. V té době v Avii probíhala výroba vstřikovacích čerpadel, trysek a válečkových ložisek pro nákladní vozidla i oprava nákladních vozidel. Během poválečné reorganizace československého průmyslu bylo rozhodnuto, že Avia bude plně transformována na výrobu nových užitkových vozidel. Už v roce 1946 byl vyvinut prototyp nákladního vozu a v roce 1947 byla představena první řada vozidel a autobusů. Tyto výrobky Avia úspěšně exportovala do mnoha zemí. V roce 1963 byla výroba letadel zastavena, do roku 1988 však ještě pokračovala výroba leteckých motorů a vrtulí pro domácí a zahraniční trh. Výroba produktů spojených s leteckým průmyslem tedy klesala, naproti tomu produkce užitkových vozů rostla, zvláště v případě nákladních automobilů A 15, A 20 a A 30, které za socialismu v Československu v hojném množství sloužily Veřejné bezpečnosti nebo jako hasičská vozidla. Podvozek Avia byl také základnou pro malé autobusy postavené v Bulharsku, Jugoslávii a Maďarsku.

Po roce 1989 a otevření hranic už Avia nemohla spoléhat na zajištěný export své produkce a musela se přizpůsobit novým trendům přicházejícím ze západní Evropy. Pro další rozvoj společnosti začala vláda České republiky hledat pro Avii zahraničního investora. Jednání byla vedena se společnostmi Renault či Mercedes-Benz. Veřejnou soutěž v roce 1995 však vyhrálo konsorcium tvořené Daewoo a Steyr-Daimler-Puch. O rok později byla společnost přejmenována na Daewoo Avia. Pod vlastnictvím Daewoo začala Avia s výrobou nákladních vozů A 60, A 65, A 75 a A 80. Do roku 2000 bylo vyrobeno na čtvrt milionu vozidel a byla též zahájena konstrukce a výroba nového vozu AD 100. Po bankrotu firmy Daewoo v roce 2006 se vlastníkem Avie stal indický Ashok Leyland. Ten ale v roce 2013 výrobu v České republice ukončil a přesunul ji do Indie. V dubnu 2016 Avii koupila společnost Czechoslovak Group se sídlem v Ostravě a výroba se přestěhovala do průmyslové zóny v Přelouči. V září 2017 byla uvedena na trh nová modelová řada nákladních vozů Avia D a v budoucnu je plánována výroba elektrovozidel.

Použité zdroje
NĚMEČEK, Václav. Československá letadla. Praha: Naše vojsko, 1968. Kapitola Vývoj letadel Avia.

Letadla, náklaďáky i těžká současnost. Avia letos oslaví 100 let, vyjde o ní kniha - Aktuálně.cz. Zprávy - Aktuálně.cz [online]. Copyright © [cit. 26.08.2020]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/avia-100-let-kniha/r~fcaa78384ccf11e9be22ac1f6b220ee8/?redirected=1554888472

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.