Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Bohemia B-5

Bohemia B-5

První letadlo české (československé) výroby. Jednomotorové, dvoumístné, lehké sportovní letadlo postavené v Plzni krátce po skončení první světové války, průkopník leteckého průmyslu v Československu.


Autor: Michal Louč / CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bohemia_B_5_(01).JPG
Podrobné informace

Bohemia B-5 bylo první motorové letadlo vyrobené v nově vzniklém Československu. Bylo postaveno v plzeňském sdružení Bohemia za technického vedení Ing. Oldřicha Hallera. Označení B-5 znamená, že se jedná v pořadí o pátý letoun tohoto sdružení. První let provedl 27. 4. 1919 Rudolf Polanecký na letišti Bory u Plzně. 7. 5. 1919 však letadlo po návratu z vítání prezidenta republiky Tomáše Garrigua Masaryka nad Plzní havarovalo. Už za měsíc a půl ale bylo opraveno a opět připraveno k letu. Bohemia B-5 i přes havárii úspěšně létala při různých příležitostech nejen v Plzni, ale i v Praze, kde později zůstala až do konce svého letového provozu. Zájemci se poté mohli za 80–100 Kč proletět nad kbelským letištěm v Praze a za 250–300 Kč mohli podniknout výlet nad Prahou. Model létal do roku 1923, kdy byl poškozen při požáru hangáru Aviatického družstva v Plzni.

Bohemia B-5 bylo typické dvouplošníkové letadlo s horním a spodním křídlem. Dolní křídlo (rozpětí 7,2 m) bylo připevněné přímo ke spodnímu trupu mezi oběma kokpity a horní křídlo (z jednoho kusu, s rozpětím 8 m) se vyjímalo nad kabinou. Konstrukce trupu a křídel byla na svou dobu zcela běžná, trup byl potažen tkaninou, pod kterou se nacházela dozadu se zužující dřevěná konstrukce čtyřhranného tvaru. Letadlo mělo dva otevřené, od sebe oddělené kokpity. Poháněno bylo čtyřválcovým, vodou chlazeným motorem Neue Automobil-Gesellschaft m.b.H. Berlin, který byl po skončení války podle návrhu Ing. Oldřicha Hallera lehce upraven. Díky těmto úpravám se výkonnost motoru zvedla o 20 % na 40 koní. Maximální rychlost letadla dosahovala 110 km/h a nejvyšší dostup byl 1 500 m. Celková délka letadla činila 6,7 m, výška 2,8 m a hmotnost prázdného letadla 340 kg (vzletová max. hmotnost 520 kg).

Trup letadla byl léta uchováván v depozitářích muzea Kbely. U příležitosti výročí 100 let vzniku Československa z něj restaurátoři postavili letadlo znovu (s použitím původních křídel). Stalo se tak jedním z hlavních exponátů výstavy Doteky státnosti v Jízdárně Pražského hradu. V současnosti je první československý letoun vystaven v Leteckém muzeu Kbely. V roce 2018 věnovala Česká národní banka tomuto letadlu u příležitosti 100. výročí sestrojení prvního letadla české výroby pamětní stříbrnou minci.

Použité zdroje
HU PRAHA [online]. Dostupné z: http://www.vhu.cz/bohemia-b-5/
Sestrojení prvního letadla české výroby Bohemia B-5 200 Kč . Investiční zlato | Obecní dům Praha [online]. [cit. 26.08.2020]. Dostupné z: https://www.zlate-mince.cz/2019-proof-200-kc-sestrojeni-prvniho-letadla-ceske-vyroby-bohemia-b-5-pametni-mince-cnb-00007080

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.