Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Elektrická jednotka řady 470

Elektrická jednotka řady 470

Elektrická jednotka vyrobená ve dvou prototypech v letech 1990 a 1991. Ačkoli sériová výroba nebyla nikdy realizována, dvě vyrobené jednotky vozily cestující po železnicích v okolí Prahy a krátce i Ostravy do roku 2003, resp. 2009. Staly se předchůdkyněmi modernější, úspěšné a známé řady 471.

 


Elektrická jednotka 470 001-9 v Ostravě-Svinově v roce 1991. Autor: Karel Furiš, licence CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=75604864#/media/File:470_001-9,_Ostrava-Svinov,_7._1991_(Czechoslovakia).jpg
Podrobné informace

Elektrická jednotka řady 470 byla osobní pětivozová dvoupodlažní jednotka, určená především pro příměstskou železniční dopravu, vyrobená ve Vagónce Studénka(od 1. 7. 1990 Moravskoslezská vagónka)ve dvou prototypech v letech 1990 a 1991. První plány na výrobu nové elektrické jednotky se objevily na počátku 80. let, kdy končila plánovaná životnost jednotek 451 (do roku 1988 EM 475.1), ačkoli nakonec byla poslední z nich vyřazena z provozu až v roce 2018. Varianta dovozu polských jednotek byla zamítnuta a úkol byl svěřen domácímu podniku. Po dokončení dvou prototypů byla na rok 1994 naplánována dodávka 60 souprav, ale kvůli ekonomickým problémům Českých drah nebyla realizována. Dalším vývojovým stupněm tak byly až moderní jednotky 471, vyráběné mezi lety 1997–2013.

Jednotka řady 470 je v základním složení tvořena dvěma jednopodlažními elektrickými vozy řady 470 a třemi dvoupodlažními vloženými vozy řady 070. První prototypová jednotka byla opatřena zeleným nátěrem, a proto byla nazývána „zelené patro“. Druhá jednotka byla opatřena modrým nátěrem, a tudíž se jí analogicky dostalo přezdívky „modré patro“. Právě druhá, modrá jednotka získala ještě třetí přezdívku – „kraken“. Tu si vysloužila kvůli extrémně zanedbanému vnějšímu vzhledu v posledních letech svého provozu, který byl kromě výrazné koroze a odlupujících se kusů laku poznamenán značným posprejováním celé soupravy vandaly.

Elektrické jednotky řady 470 byly navrženy pro přepravu v aglomeracích velkých měst, jediné dvě vyrobené jednotky sloužily v okolí Prahy, kromě krátkého období zkušebního provozu v okolí Ostravy. První, zelená jednotka vyjela s cestujícími v původní sestavě naposledy v únoru 2003, modrá jednotka absolvovala svůj poslední výjezd v září 2009. Obě odstavené jednotky byly v roce 2015 sešrotovány. Paradoxně tak ukončily svou pouť dříve, než téměřo 30 let starší jednotky 451, které měly nahradit. Přestože vývoj ani provoz řady 470 nebyly hodnoceny jako příliš úspěšné, byla tato řada dobrým předstupněm modernějších a velmi úspěšných jednotek řady 471.

 

 

Použité zdroje
470. In: Atlas lokomotiv [online]. [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: http://www.atlaslokomotiv.net/loko-470.html

ZLINSKÝ, Zdeněk. ELEKTRICKÉ JEDNOTKY NA NAŠICH KOLEJÍCH: ŘADA 470. In: Vlaky.cz [online]. 20. 8. 2009 [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003167-Elektricke-jednotky-na-nasich-kolejich-rada-470/
http://www.prototypy.cz/?rada=470

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.