*4. 4. 1882 Chropyně – †6. 10. 1953 Praha
Emil Filla, také Emil František Josef Filla, studoval malířství napřed ve Vídni, po roce 1906 na pražské Akademii výtvarných umění (AVU). V letech 1907–1908 byl členem skupiny Osma, v letech 1911–1914 kubistické Skupiny výtvarných umělců a patřil také dlouhá léta ke Spolku výtvarných umělců Mánes. Filla podnikl četné cesty po Evropě (Itálie, Německo), poměrně dlouhou dobu (1907–1914) pobýval ve Francii, kde se setkal s vůdčími osobnostmi výtvarného umění (Pablo Picasso, Georges Braque, Marc Chagall, Guillaume Apollinaire). Během první světové války žil v Holandsku, působil na československém vyslanectví v Haagu (1919–1920). Po návratu do Československa pracoval na ministerstvu zahraničí.
Fillova raná tvorba byla ovlivněna expresionismem (Čtenář Dostojevského, Hráči šachů, Červené eso). Umělec byl inspirován především výstavou Edvarda Muncha (1905) a tvorbou El Greca, Vincenta van Gogha, Pierra Bonnarda, ale i holandských malířů 17. století či italskými renesančními bronzovými díly. V roce 1910 se seznámil s kubistickými pracemi Pabla Picassa, které ovlivnily jeho pozdější tvorbu (Zátiší s koflíkem a lahví, Zátiší s podnosem). V některých kubisticky laděných pracích využíval techniky koláže (Zátiší s tabákem). Umělcova tvorba doby okupace vykazovala známky expresionismu. Filla pracoval s náměty tragických osudů, v jeho dílech se setkáváme s pocity úzkosti a ohrožení, které jsou spojeny s celkovou náladou v zemi během okupace (cykly Zápasy Héraklovy a Boje a zápasy). Za své protinacistické postoje byl vězněn v táborech Dachau a Buchenwald, kde zůstal do konce války. Po válce byl jmenován profesorem na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové (VŠUP) a ve své poválečné tvorbě se věnoval především krajině Českého středohoří (Hazmburk, Lounské kopce, Chožov), maloval zátiší a přírodu. V cyklu monumentálních maleb na téma slovenských zbojnických písní (Ovce moje, ovce moje, len pomalu; Hej, hore háj; Zaleť sokol biely vták) se též nechal inspirovat tradičním čínským malířstvím. Podstatou umění byla pro Fillu svoboda tvorby. V jeho pracích se setkáváme s expresí, emocemi a napětím ve spojení s kulturou, poezií a reflexí politické situace. Filla byl rovněž literárně a publicisticky činný a shromáždil i zajímavou sbírku staršího umění.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.