Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Jan Kašpar

Jan Kašpar

Průkopník českého letectví a jeden z nejznámějších leteckých konstruktérů a inženýrů. První Čech, který uskutečnil dálkový let a let s pasažérem.


Licence: Public domain, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Kaspar.jpg
Podrobné informace

*20. 5. 1883 Pardubice – 2. 3. 1927 Pardubice

Jan Kašpar byl od svých raných let nadšeným fanouškem cyklistiky a automobilismu. Po ukončení studia na střední škole v Pardubicích se přestěhoval do Prahy, kde v roce 1907 absolvoval České vysoké učení technické (ČVUT). Později pokračoval ve studiích v Německu, kde se zaměřil na konstrukci leteckých motorů. Po návratu do Čech pracoval v továrně Laurin & Klement v Mladé Boleslavi, dlouho zde však nesetrval a vrátil se do rodných Pardubic. Zde se stal jedním z konstruktérů prvního leteckého motoru na českém území. V roce 1909 začal konstruovat vlastní letadlo, kterému se však nepodařilo vzlétnout. Tyto pokusy Kašpara téměř stály život. Proto se rozhodl zakoupit francouzské letadlo Blériot XI, se kterým 16. 4. 1910 provedl svůj první úspěšný let (let byl dlouhý okolo dvou km a proběhl ve výšce 20–25 m). Toto datum představuje významný mezník, neboť se do vzduchu vznesl vůbec poprvé pilot české národnosti.

V roce 1911 pak Jan Kašpar postavil vlastní letadlo, nazvané podle jeho iniciál JK. Jeho první zkušební let se uskutečnil 30. 4. 1911 z Pardubic do Chrudimi, ve stejný den provedl i první let s pasažérem. Nejslavnější Kašparův let proběhl 13. 5. 1911 – v 18:13 hodin odletěl z Pardubic do Velké Chuchle (nyní součást Prahy) a vzdálenost 121 km ve výšce zhruba 800 m překonal za 92 min. Během letu Jan Kašpar nepoužil žádnou navigaci a orientoval se pouze podle řek a železniční trati. Tento dálkový let se považuje za symbolický počátek českého letectví, ve své době to byl zároveň nejdelší let v Rakousko-Uhersku. Kašpar letadlo později daroval do sbírek Národního technického muzea v Praze, kde dodnes svědčí o historii letectví na českém území a představuje jeden z nejvýznamnějších exponátů.

Následující léta Kašparova života byla poznamenána osobní tragédií a finančními problémy.  V důsledku toho psychicky onemocněl a v březnu 1927 ve svém rodném městě spáchal sebevraždu. 

Audio (3 nahrávky)
Upoutávka


Datace


Hlavní text


Použité zdroje
SVITÁK, Pavel. Ing. Jan Kašpar a začátky motorového létání v Čechách. Pardubice: Klub přátel Pardubicka, 2010. ISBN 978-80-254-7601-7.
http://www.ntm.cz/cs/heslar/jan-kaspar
https://prostor-ad.cz/pruvodce/okolobrd/vchuchle/kaspar.htm
https://www.lidovky.cz/lide/pohnute-osudy-jan-kaspar-vztetl-jako-prvni-cech-smrt-nasel-vlastni-rukou.A160717_100950_lide_ELE
https://www.stoplusjednicka.cz/z-pardubic-do-prahy-pred-107-lety-se-zrodila-ceska-aviatika
http://vtm.e15.cz/100-let-od-slavneho-kasparova-letu-z-pardubic-do-prahy
https://forum24.cz/lifestyle/2017/02/26/prvni-cesky-aviatik-jan-kaspar-letal-jen-dva-roky-zemrel-pred-devadesati-lety/

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.