*18. 5. 1962 České Budějovice
Karel Roden pochází z umělecké rodiny, těsně spjaté s divadlem a herectvím již po několik generací. Vystudoval herectví na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze (DAMU) a po jejím absolvování roku 1985 získal své první angažmá v Divadle na Vinohradech. Od roku 1988 působil v Činoherním studiu v Ústí nad Labem, odkud po čtyřech letech přešel do pražského Národního divadla. V té době ho však již velmi zaměstnával film, a proto po roce opustil stálé angažmá a stal se hercem na volné noze. Odjel do Velké Británie, kde navštěvoval kurzy herectví a pracoval na zdokonalení své angličtiny. Do Česka se vrátil v roce 1994 a od té doby působí jako velmi aktivní filmový a televizní herec. Také často hostuje v četných pražských divadlech, jako např. v Labyrintu, v Divadle Na zábradlí, Švandově divadle a dalších.
Ve filmu se Roden poprvé objevil začátkem 80. let. Upozornil na sebe zvláště v komedii Dušana Kleina Jak básníci přicházejí o iluze (1984). Záhy se vypracoval ve velmi populárního a hojně obsazovaného herce evropského formátu a hrál v mnoha oceňovaných filmech. K jeho nejznámějším tuzemským snímkům patří dramata Ireny Pavláskové Čas sluhů (1989) či Bestiář (2007), historická dramata Habermannův mlýn (2010), Lidice (2011) či Masaryk (2017). Od 90. let je Karel Roden aktivní i v zahraniční filmové produkci. Získal řadu vedlejších rolí v akčních a kriminálních thrillerech, kde ztvárňuje nejčastěji zločince slovanského původu. K vidění je například po boku Roberta De Nira v thrilleru 15 minut (2001), k dalším slavným snímkům patří také Hellboy (2004) či Bournův mýtus (2004). Objevuje se ale i v komediích, jako jsou např. Prázdniny pana Beana (2007). Roden je známý ale i z televizní produkce, pohádek a seriálů, především z úspěšného českého seriálu Terapie (2011, 2013, 2019) či z britského McMafia (2018).
Karel Roden se prosadil jako expresivní herec se schopností široké škály výrazů od poloh romantických přes filozofické až po grotesku. Jeho doménou jsou komplikované role a rozporuplné charaktery a je často využíván jako představitel padouchů nejrůznějšího typu. Za své herecké umění získal již řadu prestižních ocenění: cenu Alfréda Radoka (1999), dvakrát mu byl udělen Český lev za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli (v roce 2008 za thriller Hlídač č. 47 a v roce 2016 za životopisné drama Masaryk) a dvakrát také Cena české filmové kritiky (v roce 2010 v kategorii herec ve vedlejší roli za film Habermannův mlýn a v roce 2017 za hlavní roli ve snímku Masaryk).
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.