Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Mráz M-1 Sokol

Mráz M-1 Sokol

Populární československý letoun v období po druhé světové válce. Vydal se na propagační lety až do Kapského Města a do Melbournu.


Autor: Alan Wilson / CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MRAZ_M.1C_Sokol_OK-AHN_(8191924330).jpg
Podrobné informace

Mráz M-1 Sokol je první československý motorový letoun postavený v Československu po ukončení druhé světové války. Tento dolnoplošný sportovní letoun se zatahovacím podvozkem potají zkonstruoval Zdeněk Rublič ještě během války, a to v Nitře v továrně na letadla Ing. J. Mráz.

Společnost Beneš-Mráz vyráběla několik typů vlastních letounů již před začátkem války. Po okupaci Československa německými vojsky byla přejmenována na J. Mráz, Flugzeugfabrik, po válce již jen na J. Mráz. První prototyp letounu byl zalétán v roce 1946. Celkově bylo připraveno pět verzí, ale pro sériovou výrobu byly vybrány pouze verze M-1C a M-1D. Výroba začala v Chocni v roce 1946, pro pohon byl vybrán čtyřválcový motor Walter Minor 4-III o 105 koních. Motor umožňoval maximální rychlost 240 km/h, max. dostup 5 000 m; dolet při spotřebě 11–13 litrů leteckého benzínu a objemu nádrží 115 litrů dosahoval vzdálenosti 1 000 km. Délka letounu činila 7,17 m a rozpětí křídel bylo 10 m. Prázdný letoun vážil 400 kg a mohl vzlétnout s dalšími 300 kg nákladu.

Ještě v duchu meziválečné tradice se Mráz M-1 vydal na propagační lety do zemí západní Evropy, Austrálie a Afriky (až do Kapského Města). Mezinárodní letecká federace zaznamenala dálkové a rychlostní mezinárodní rekordy letounu, jeho posádka se též umístila na prvním místě v závodě Galop d’Essai du Tour Cadran ve Francii v roce 1947. Výroba trvala do roku 1950 a za celou dobu bylo vyrobeno téměř 300 kusů, pouze několik exemplářů je dodnes v provozuschopném stavu. Díky svým vlastnostem letoun našel spokojené uživatele nejen v Československu, ale i v dalších zemích Evropy, kam byla polovina produkce vyvezena. Zájemci mohou letoun vidět na několika místech, jako například na pražském letišti Točná nebo v Leteckém muzeu ve Kbelích.

Audio (1 nahrávky)
Upoutávka


Použité zdroje
NĚMEČEK, Václav. Československá letadla 2. Praha: Naše vojsko, 1984

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.