Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Negrelliho viadukt

Negrelliho viadukt

Nejdelší most přes řeku Vltavu v Praze. Přes Karlín a ostrov Štvanice spojuje pražské Masarykovo nádraží s městskou čtvrtí Bubny.


Autor: Stehule, licence CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Negrelliho_viadukt.JPG
Podrobné informace

Stavba Negrelliho viaduktu, nazývaného také Karlínský viadukt či viadukt Společnosti státní dráhy, započala roku 1846 a dokončena byla v roce 1849. Do provozu byl uveden o rok později a dosud slouží svému původnímu účelu. Viadukt navrhl Jan Perner a jméno dostal podle inženýra, který řídil jeho stavbu – Aloise Negrelliho. V době zahájení stavby stál most prakticky osamocený, až později začalo město okolo něj růst a viadukt byl zastíněn okolní zástavbou.

Karlínský viadukt je význačný svou neobvyklou délkou 1 110 m. Tato cihlová stavba má 87 kamenných oblouků a je zapsána do státního seznamu nemovitých kulturních památek. Do roku 1910 byl viadukt nejdelším mostem v Evropě.

Na jaře roku 2017 začala jeho rekonstrukce, která trvala až do poloviny roku 2020. V budoucnu v něm budou k dispozici bary, volejbalová a basketbalová hřiště či šachové a pingpongové stoly. Pod oblouky se také mají objevit kavárny, klubovny a nové kulturní centrum.

Audio (2 nahrávky)
Upoutávka


Hlavní text


Použité zdroje
FISCHER, Jan a FISCHER, Ondřej. Pražské mosty. Vyd. 1. Praha: Academia, 1985. 220 s., [44] s. obr. příl.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.