Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Václav Klement

Václav Klement

Obchodník, technik a jeden z nejúspěšnějších českých podnikatelů. Ve spolupráci s Václavem Laurinem založil dnešní globálně úspěšnou značku – výrobce automobilů Škoda v Mladé Boleslavi (tehdejší Laurin & Klement).


Autor: Public domain, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:V%C3%A1clav_Klement.jpg
Podrobné informace

*16. 10. 1868 Velvary – 12. 8. 1938 Mladá Boleslav

Václav Klement byl nejprve učněm v knihkupectví ve Slaném, po čase v Mladé Boleslavi knihkupecký obchod i vedl. Jako nadšenec pro jízdní kola si v roce 1895 zakoupil bicykl značky Germania německé firmy Seidel & Naumann, kolo však bylo poruchové, zkroutil se mu rám a řetěz padal z převodníku. Kvůli nevstřícnosti ze strany německé firmy (odmítala adekvátně reagovat na jeho česky psanou reklamaci) se Klement společně s Václavem Laurinem rozhodli, že začnou opravovat jízdní kola sami. Jejich dílna o ploše 120 m2 zahájila činnost 17. 12. 1895 v Benátské ulici v lokalitě zvané Na Hejtmance pod názvem L&K. Brzy nejen opravovali, ale i vyráběli vlastní bicykly značky Slavia.

Výroba pokračovala rychlým tempem, chybělo však dostatečné množství zákazníků. Kreativní podnikatel Václav Klement proto v roce 1896 přišel s nápadem splátkového prodeje. Zásadní průlom však přišel poté, co se v Paříži seznámil s novou technikou, zejména velocipedem s pomocným motorem, jenž se stal pro oba společníky skutečnou inspirací. Uvědomili si, že začíná nová éra dopravy. Již v roce 1899 byla společnost L&K jedinou firmou v Čechách, jejíž výrobní program měl i vlastní motocykl s názvem Slavia. Dne 18. 11. 1899 Václav Klement představil v Praze-Bubnech první dva motocykly Slavia, následovaly další prezentace v zahraničí.

V dubnu 1905 L&K představili v Praze dvouválcový motor chlazený kapalinou a určený pro budoucí automobil. Tím oznámili přesměrování výroby na automobily. První vůz byl vyroben ke konci téhož roku – byla to voituretta L&K typ A. Brzy se L&K stal největším výrobcem automobilů v Rakousku-Uhersku a etabloval se na mnoha zahraničních trzích. V roce 1907 až 70 % obratu společnosti pocházelo z vývozu.

V roce 1924 zničil požár několik objektů automobilky, což Klementa přimělo uspíšit sloučení se Škodou Plzeň. Takto se mu podařilo zachránit celé své životní dílo. Fúze obou firem proběhla 27. 6. 1925, čímž firma L&K ukončila svoji samostatnou existenci, fungovala ale dále v rámci Škody. Václav Klement mohl ještě za života pozorovat, jak se tato společnost stala největším výrobcem automobilů v meziválečném Československu.

Použité zdroje
FOLTIN, Karel. Největší osobnosti našich dějin: průmyslníci, podnikatelé, bankéři : životní příběhy, úspěchy i prohry významných osobností naší historie. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2012. 151 s. Naše země.
ISBN 9788073461423.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.