Železniční most u Červené nad Vltavou se nachází v údolí Vltavy mezi Pískem a Táborem. Unikátnost tohoto impozantního mostu spočívá v jeho stavbě – je to první most v Čechách, který byl vystavěn bez podpůrného lešení, jen tzv. letmou montáží (kdy se k sobě montují již hotové segmenty stavby). Vystavěn byl mezi lety 1886–1889 a stal se součástí železniční trati mezi Prahou a Brnem (takzvané Českomoravské transverzálky).
Most má ocelovou konstrukci a pilíře ze žulových kvádrů, je dlouhý 253 metrů a vysoký 68 metrů od hladiny řeky. Byl postaven nedaleko obce Červená nad Vltavou, která je dnes částečně zatopena vodou kvůli výstavbě nádrže Orlík. Před zatopením přehrady musely být dva pilíře mostu zpevněny. Most měl důležitý strategický význam během 2. světové války, protože se jednalo o jediné železniční přemostění v oblasti. Proto se v jeho blízkosti nacházejí bunkry tvořící součást pohraničního opevnění z doby První republiky.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.