Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Železniční viadukt u Krnska

Železniční viadukt u Krnska

První velký železniční most z betonu v Československu. Nachází se na trati mezi Benátkami nad Jizerou a obcí Vinec u Krnska.


Autor: Pavel Hrdlička, licence: CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Str%C3%A1nov_castle_and_railway_bridge.jpg
Podrobné informace

Železniční viadukt u Krnska (známý jako Stránovský viadukt) se nachází na trati mezi Benátkami nad Jizerou a obcí Vinec u Krnska, šest kilometrů jihozápadně od Mladé Boleslavi.

Tříoblouková železobetonová stavba vznikla na místě starého viaduktu, který byl pobořen pruskou armádou v roce 1866. Ten byl téměř o 20 let později nahrazen dalším mostem, který ale po první světové válce přestal vyhovovat zátěžovým požadavkům rostoucího železničního provozu – bylo tedy rozhodnuto o výstavbě nového mostu. Vypsanou soutěž vyhrála společnost Ing. Hlava a Dr. Kratochvíl a autorem projektu se stal Stanislav Bechyně. Viadukt byl postaven během 120 dní, a to mezi 7. 4. a 18. 9. 1924. Bez větších oprav je stavba v provozu téměř 100 let.

Viadukt je zajímavý též z architektonického hlediska: je dlouhý 152 m, vysoký 27 m a široký 5 m. Stojí na třech obloucích o vzepětí 12 m a rozpětí 38 m. Mezi oblouky a mostovkou je prostor, který je vyplněn jedenácti arkádami, které zanechávají dojem vzdušnosti a zdůrazňují masivní konstrukci objektu. Most byl v roce 1958 vyhlášen kulturní památkou.

Použité zdroje
MOŠNA, Václav. Krásné mosty České republiky. 1. české vyd. Praha: Slovart, ©2012. 239 s. ISBN 978-80-7391-617-6.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.