Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Železniční zkušební okruh Cerhenice

Železniční zkušební okruh Cerhenice

Jeden z největších a nejvyužívanějších železničních zkušebních okruhů v Evropě. Kromě testování samotných vozidel slouží i ke zkouškám drážních technologií. Dvakrát na něm bylo dosaženo českého železničního rychlostního rekordu.


Betriebsstelle des Eisenbahnversuchsrings Velim. Autor: Plutowiki, licence CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=58350413#/media/File:VUZ_Cerhenice.jpg
Podrobné informace

Železniční zkušební okruh v blízkosti středočeských obcí Velim a Cerhenice, oficiálním názvem Zkušební centrum Výzkumného ústavu železničního Velim, představuje zkušební a technologické zázemí, které slouží jako testovací dráha pro drážní vozidla. Celé zkušební centrum je kolejištěm napojeno na železniční stanici Velim, která mu propůjčila svůj název, přestože katastrálně oba okruhy spadají pod území obce Cerhenice. Z těchto důvodů jsou občas neoficiálně ve spojitosti s okruhem používány názvy obou obcí. 

Provoz na okruhu byl zahájen již v roce 1963, jeho stavba započala ještě o tři roky dříve. Od počátku provozu neslouží pouze ke zkušebním jízdám vlaků, ale jsou na něm testovány i zabezpečovací technologie, kolejový svršek nebo díly pro železniční vozidla. Svým vybavením a délkou je i v evropském měřítku ojedinělým místem, které dnes hojně využívají výrobci železničních vozidel a technologií z celé Evropy. I proto okruh dokáže napájet elektrická vozidla všech napájecích soustav, které se dnes v Evropě používají. Dalším unikátním zařízením je vybavení okruhu evropským zabezpečovacím zařízením ETCS (anglicky European Train Control System), které by se mělo stát jednotným zabezpečovacím zařízením na evropských železnicích.

Ačkoli obvykle se v souvislosti s tímto okruhem mluví v jednotném čísle, ve skutečnosti centrum sestává z okruhů dvou, velkého a malého. Malý okruh, dlouhý necelé 4 km, je určen pro testování vlaků s nejvyšší rychlostí přibližně 90 km/h, zatímco velký okruh, dlouhý přes 13 km, může sloužit ke zkušebním jízdám vlaků o rychlosti až 230 km/h. Právě takovou rychlost na okruhu vyvinula v roce 2010 elektrická lokomotiva řady 380, a překonala tím dřívější rychlostní rekord lokomotiv Škoda z roku 1973.

Použité zdroje
ŠŤÁSTKA, Jakub. U Velimi testují vlaky pro Česko i celou Evropu. Veřejnosti je okruh zapovězen. In: deník.cz [online]. 29. 8. 2019 [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: https://www.denik.cz/ekonomika/u-velimi-testuji-vlaky-pro-cesko-i-celou-evropu-20190827.html

ZLINSKÝ, Zdeněk. VELKÝ ZKUŠEBNÍ OKRUH VUZ OSLAVIL PADESÁTINY. In: vlaky.net [online]. 24. 5. 2013 [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/4902-Velky-zkusebni-okruh-VUZ-oslavil-padesatiny/

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.