Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Zika a Lída Ascherovi

Zika a Lída Ascherovi

Manželský pár, který svými revolučními textilními potisky výrazně ovlivňoval tvář britské a francouzské módy druhé poloviny 20. století. Na návrzích spolupracovali s umělci jako Henri Matisse či Henry Moore.


Lída & Zika Ascherovi krátce před svatbou, 1939. Ascher Family Archive. Autor: Karel Stehlík.
Podrobné informace

Zikmund Ascher *3. 4. 1910 Praha – 5. 9. 1992 Londýn (Velká Británie)

Ludmila Tydlitátová Ascherová *1913 Praha – 1983 Londýn (Velká Británie)

 

Manželé Ascherovi Zikmund (1910–1992), přezdívaný Zika, a Ludmila, zvaná Lída (1913–1983), byli kosmopolitní čeští výtvarníci, kteří dodnes patří k nejvýraznějším postavám textilního designu 20. století. Těsně před obsazením Československa nacistickými vojsky v roce 1939 emigrovali kvůli Zikově židovskému původu do britského exilu.

V Londýně založili mimořádně úspěšnou textilní firmu Ascher (London) Ltd. (1942–1980), jež navázala na předválečnou tradici českého tištěného textilu. Věnovali se vývoji experimentálních textilií a oděvních látek a od roku 1944 v limitovaných kolekcích vyráběli velice oblíbené hedvábné šátky s výraznými motivy, tzv. Ascher Squares. Na jejich designu spolupracovali se slavnými umělci té doby. Patřili k nim malíř Feliks Topolski, módní fotograf a scénograf Cecil Beaton nebo slavný sochař a kreslíř Henry Moore. Nejslavnější jsou však velkoformátové dekorativní panely manželů Asherových vzniklé podle návrhu Henriho Matisse nazvané L’Océanie, Le Ciel a L’Océanie, La Mer (1946) s abstraktními obrysy bílých ptáků a květin na béžovém lněném podkladu, inspirované polynéským uměním.

Byli to právě oni, kdo v 50. letech uvedl do vysoké krejčoviny širokou škálu nadčasových textilních vzorů na bavlnu a hedvábí v nezvyklých barevných kombinacích. Přišli také se zcela novým typem odlehčených vlněných tkanin s moderními potisky. Jejich módní látky pro návrháře haute couture jako Blue Bird s velkoplošnými vzory květin a ptáků či Rose Pompon s motivy hustě rozsetých růžových poupat se staly světovým módním fenoménem, ale firma dodávala textilie i pro masový trh. Pod značkou Bourec (1946) nabízela levnější bavlnu s hravými potisky a měla i stálé prodejní místo v legendárním britském obchodním domě Liberty.

Svými návrhy dovedli Asherovi oslovit nejen širokou veřejnost, ale zejména návrháře proslulých britských, italských a francouzských módních domů. Tvrdilo se, že Paříž a módní svět jsou doslova „ascherizovány“. Z jejich látek šil Christian Dior, Cristóbal Balenciaga či Yves Saint Laurent a Coco Chanel. Jejich textilie se pravidelně objevovaly na módních molech a obálkách časopisů jako Vogue či Harper’s Bazaar. Koncem 60. let tak firma patřila mezi nejvýznamnější evropské dodavatele oděvních materiálů. Jako tradiční britští výrobci dodávali zboží také královské rodině, oděvy ušité z jejich textilií tak oblékala královna Alžběta a později i princezna Diana.

Ještě v roce 1947 uspořádali v pražském Mánesu výstavu Ascher Squares, doplněnou tištěným textilem českých výtvarníků, ale po komunistickém převratu nebyla z politických důvodů v českém prostředí jejich tvorbě věnována pozornost. Textilie navržené světovými výtvarníky pro tuto značku jsou dodnes uchovávány v archivu londýnského V&A (Victoria and Albert Museum).

Použité zdroje
DVOŘÁKOVÁ, Eva. Dobyla svět módy, Československo na ni ale zapomnělo. Osudové ženy: Lída Ascher. In. Dvojka.rozhlas.cz [online]. 29. 6. 2019 [cit. 11. 11. 2019]. Dostupné z: https://dvojka.rozhlas.cz/dobyla-svet-mody-ceskoslovensko-na-ni-ale-zapomnelo-osudove-zeny-lida-ascher-7973458
HLAVÁČKOVÁ, Konstantina. Šílený hedvábník: Zika & Lída Ascher: textil a móda. Překlad Lucie Kellnerová a Šárka Takáčová. Vydání první. V Praze: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2019. 402 stran. ISBN 978-80-7101-178-1.
MIŠKOVSKÁ, Veronika. Hedvábná sága. Jak český emigrant Zika Ascher pobláznil slavné umělce. In. Ihned.cz [online]. 17. 5. 2018 [cit. 11. 11. 2019]. Dostupné z: https://procne.ihned.cz/c1-66137250-hedvabna-saga.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.