Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Aero Ae-45

Aero Ae-45

První československé letadlo, které přeletělo Atlantský oceán. Patří k nejúspěšnějším letounům vyváženým do zahraničí.


Autor: Karelj / CC BY, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:CIAF_2015_Aero_145_3.jpg
Podrobné informace

Aero Ae-45 je dvoumotorové československé civilní letadlo. Toto „aerotaxi“ bylo v letech 1947–1951 vyráběno firmou Aero Vodochody, mezi lety 1951–1961 pak na produkci navázal podnik Let Kunovice. Je to první československé letadlo, které v roce 1958 přeletělo Atlantský oceán, a také první civilní československé letadlo, které se vyváželo ve velkém množství do zahraničí. Celkem bylo vyrobeno 590 kusů, z toho 428 ve firmě Aero.

Společnost Aero Vodochody sice po skončení druhé světové války neměla v úmyslu odstoupit od výroby německých letadel, skupina firemních konstruktérů (Miroslav Baitler, Pavel Rosendorf, Jiří Bouzek, Ondřej Němec a František Vlk) s tím však nebyla spokojena a trvala na navázání na předválečnou tradici výroby vlastního letounu. V roce 1946 tedy započala konstrukce nového modelu, jehož design připomínal německé letadlo Siebel Si-204, vyráběné v Československu během války. Nově měl vzniknout dvoumotorový dolnoplošník, který by byl používán především pro komerční účely. V krátké době byl vyroben první prototyp, jenž poprvé vzlétl 21. července 1947 a 7. září téhož roku se představil veřejnosti. Po úspěšných letových zkouškách byla zahájena i sériová výroba, první sériově vyrobené letadlo se  vzneslo k obloze v dubnu 1949. O několik let později byl letoun dále zdokonalován – dostal nové stavitelné vrtule, změněnou kapotáž motorů a upravené přístrojové vybavení. Takto vylepšená verze získala přídomek „Super“. Číslice 45 odkazovaly k počtu míst v letadle (4 nebo 5 míst; Ae-45 Super).

Ae-45 i Ae-45 S měly stejné rozpětí křídel 12,25 m, délku 7,45 m a výšku 2,3 m. Oba typy disponovaly šestiválcovými invertními, vzduchem chlazenými leteckými motory Walter Minor 4-III o výkonu 105 koní. Model Ae-45 vážil 820 kg (vzletová hmotnost byla 1 400 kg) a model Ae-45 S 960 kg (při vzletové hmotnosti 1 600 kg). Maximální rychlost činila 280 km/h (Ae-45), resp. 265 km/h (Ae-45 S), a dolet byl 1 000 km, resp. 1 350 km. Jedinou vadu, napravenou pak u typu Ae-145, představovaly slabé motory. Maximální rychlost třetího jmenovaného činila 282 km/h při doletu 1 700 km.

Letouny Ae-45 měly velkou reklamu i v zahraničí. V srpnu 1949 vyhrál Jan Anderle závod Norton Griffiths Race ve Velké Británii. Letadla vytvořila také několik mezinárodních rekordů, díky čemuž se je dařilo kromě zemí východního bloku (Čína, NDR, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Sovětský svaz, Vietnam a Jugoslávie) exportovat i do Itálie, Francie či Švýcarska. Tímto typem jako prvním československým letadlem uletěl v srpnu roku 1958 Dr. Pier Paolo Brielli celých 3 000 km z Jižní Ameriky (Buenos Aires) do afrického Dakaru a v roce 1981 jím podnikl Jon Svensen cestu přes oceán z Evropy do USA. V současnosti je jeden kus tohoto stroje k vidění v Leteckém muzeu v Praze-Kbelích.

Použité zdroje
Aero Ae-45: První československé aerotaxi ... - FlyMag. FlyMag - vše o letectví, létání, letadlech a pilotech [online]. Copyright © 2009 [cit. 26.08.2020]. Dostupné z: http://www.flymag.cz/article.php?id=11064

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.