Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Aero L-60 Brigadýr

Aero L-60 Brigadýr

Nejrozšířenější zemědělské letadlo v Československu v 50. letech 20. století. Bylo vyváženo téměř do všech kontinentů světa a sloužilo též v armádě či jako sanitární letadlo.


Autor: Michał Derela (Pibwl) / CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:L60_Brigadyr_PICT0014.JPG
Podrobné informace

Aero L-60 Brigadýr byl malý československý jednomotorový letoun s krátkým vzletem a přistáním, vyvinutý pro civilní i vojenské použití. Byl vyráběn firmou Aero Vodochody mezi lety 1956–1959 a měl nahradit starší letoun K-65 Čáp. Za celou dobu výroby bylo v různých provedeních vyprodukováno celkově 270 letadel.

První prototyp byl konstruován šéfkonstruktérem Aera Ondřejem Němcem. První let letounu s označením XL-60 (s motorem Argus As 10 C) se uskutečnil 24. 12. 1953, nebyl však úspěšný. Letadlo bylo důkladně přepracováno a druhý vylepšený prototyp, opatřený motorem M-208 B, vzlétl 8. 6. 1954. Následovalo ještě několik prototypů, které byly zkoušeny až do roku 1956, kdy začala sériová výroba. Sériová letadla se značením K-60A byla mezi lety 1958 a 1968 využívána Československou lidovou armádou, většina vyrobených letadel byla ovšem určena pro civilní přepravu. Byla vyvinuta také modifikace L-60B pro zemědělské účely s nádrží na chemikálie a dávkovací jednotkou, která ale mohla být používána i pro převoz pasažérů. Sportovní verzi L-60C s možností přestavby na sanitární letadlo využívaly aerokluby. Odtahový kluzák L-60D byl vybaven navijákem. Dále existovala provedení L-60E (sanitní), L-60F (armádní komunikační modifikace s možností přestavby na turistické letadlo) a modernizovaná polská verze L-60S a L-60SF (provedení s radiálním pístovým motorem M-462RF).

Hlavním odběratelem letadla se stal podnik Agrolet, který převzal celkově 64 kusů se zemědělským zařízením. Letoun Aero L-60 Brigadýr si získal značnou popularitu a byl exportován do Sovětského svazu, Jugoslávie, Bulharska, Maďarska, východního Německa, Egypta, Čínské lidové republiky, Polska, Rumunska, Sýrie, Argentiny, Švýcarska, Rakouska, na Kubu a na Srí Lanku. Zemědělská verze letounu L-60 je dnes k vidění v Leteckém muzeu Kbely.

Letadlo bylo určeno pro jednoho pilota a dva cestující (dle provedení). Délka letadla činila 8,80 m, rozpětí křídel bylo 13,96 m a výška 2,7 m. Stroj vážil 912 kg (vzletová hmotnost 1 420 kg). Jediný motor měl výkon 220 koní, maximální rychlost činila 193 km/h (160 km/h u typu L-60S) a s jednou plnou nádrží mohl stroj doletět až na vzdálenost 720 km.

Použité zdroje
NĚMEČEK, Václav. Československá letadla 2. Praha: Naše vojsko, 1984.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.