Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Let L-200 Morava

Let L-200 Morava

Československý dvoumotorový lehký letoun vyráběný mezi lety 1957 a 1964. Byl exportován téměř na všechny kontinenty světa a v roce 2008 dobyl i severní pól.


Autor: Alan Lebeda, licence GFDL 1.2, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aeroklub_Ceske_Republiky_Let_L-200D_Morava.jpg
Podrobné informace

Let L-200 Morava je lehké československé dvoumotorové pětimístné letadlo z 60. let minulého století, které bylo navrženo a vyráběno společností Let se sídlem v Kunovicích. Byl provozován téměř na všech kontinentech světa a malá část z původně vyráběných letounů se stále používá v Česku, na Slovensku a v Polsku. Petr Bold a Michal Santus právě na tomto letadle dobyli dne 5. 4. 2008 severní pól.

Vývoj letounu začal v roce 1955, kdy se nově sestavený tým pod vedením Ladislava Smrčka rozhodl vytvořit dvoumotorový dolnoplošník s kapacitou pět cestujících. Prototypy letounu měly být poháněny motory Avia M 337, kvůli jejich nedostupnosti byl ovšem zvolen motor Walter Minor 6 III. Prototyp s označením XL-200 uskutečnil svůj první let 9. 4. 1957, pak následoval letový test druhého prototypu, třetí byl použit pro statické testování. Brzy poté továrna Let postavila deset předvýrobních letounů L-200, po nichž následovala plnohodnotná sériová výroba. Jeden z letounů, dokončený v roce 1959 a následně představený pod označením L-200 A na letecké přehlídce v Paříži, byl vybaven silnějšími motory Avia M 337. Po úspěšných testech byla na začátku roku 1960 zahájena sériová výroba L-200 A. Druhou sériovou variantu představoval L-200 D, který byl upraven dle požadavků sovětského Aeroflotu. Několik kusů bylo sestaveno v lublaňském leteckém institutu LIBIS (v tehdejší Jugoslávii). V Československu letoun sloužil na nepravidelných leteckých linkách, při obchodních cestách a také jako aerotaxi Československých aerolinií.  

Celkově byly vyráběny čtyři verze – prototyp XL-200, L-200 s motory Walter Minor 6 III, L-200 A s motory Avia M 337 (s dvoulistými vrtulemi) a L-200 D (s třílistými vrtulemi). Letoun byl určen pro pilota a další 4 osoby. Většina kusů vyjela z továrních pásů s motorem Avia M 337 o výkonu 210 koní. Maximální rychlost letounu dosahovala 360 km/h, běžná cestovní rychlost se pohybovala kolem 260 km/h. Rozpětí křídel činilo 12,31 m a délka letadla 8,61 m. Prázdné letadlo vážilo 1 275 kg, jeho maximální vzletová hmotnost byla určena na 1 950 kg. Výroba trvala do roku 1964, do této doby bylo vyrobeno celkem 367 strojů. Využívány byly v Československu, většina byla ale exportována do Sovětského svazu, Polska, Austrálie, Argentiny, Kuby, Maďarska, obou německých států, Velké Británie, Egypta, Indie, Itálie, Jihoafrické republiky, Bulharska, Francie, Indonésie, Švýcarska, Švédska a Jugoslávie. V současnosti je možné si letoun prohlédnout v leteckém muzeu v Praze-Kbelích a také v leteckém muzeu v Kunovicích.

Použité zdroje
Taylor, John W. R. Jane's All The World's Aircraft 1966–67. London:Sampson Low, Marston & Company, 1966.
NĚMEČEK, Václav. Československá letadla 2. Praha: Naše vojsko, 1984
KRUMBACH, Jan. Půlstoletí letecké výroby v Kunovicích. 1. vyd. Praha: Nadas, 1987. 253 s.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.