Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Let L-410 Turbolet

Let L-410 Turbolet

Dvoumotorový hornoplošný transportní letoun krátkého doletu, často používaný pro dopravu cestujících. Výroba letounu pokračuje nepřetržitě od začátku 70. let 20. století. Zkonstruováno bylo více než 1 200 kusů, které jsou v provozu ve více než 50 zemích.


Autor: Stradalova / CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:L410_UVP-E20.jpg
Podrobné informace

Let L-410 Turbolet je letoun vyráběný českým výrobcem Let Kunovice, který od roku 2005 funguje pod názvem „Aircraft Industries“.

Vývoj modelu L-410 byl zahájen v 60. letech 20. století. Sovětská letecká společnost Aeroflot tehdy hledala náhradu za stroj Antonov An-2. Předběžné označení letounu bylo L-400, později byl představen jako L-410 Turbolet. Let prvního prototypu XL-410 se konal 16. 4. 1969. Vzhledem k opožděnému vývoji předpokládaného českého turbovrtulového motoru Walter M601 byly prototyp a první vyráběné letouny poháněny motory Pratt & Whitney PT6A-27. O něco později přišla verze L-410M s motory M601 a rychlostními vrtulemi Avia V508. Na začátku roku 2018 společnost Aircraft Industries oznámila začátek výroby letounu L-410 nové generace s označením NG, který byl vyvíjen již od roku 2010. Nová verze má motor GE H85-200 o výkonu 850 koní a cestovní rychlosti 417 km/h.

Vyráběno je několik verzí letounu podle typu motorů, umístění palivové nádrže a počtu vrtulí. Existuje též transportní a dopravní verze a další varianty. Nejběžnější verze letounu je L-410 UVP-E, která pojme 19 cestujících a dva piloty, nebo 1,7 tuny nákladu. Letoun je poháněn vrtulí Avia V508 a dvěma turbovrtulovými motory M601E, každým o výkonu 750 koní, které umožňují maximální rychlost 335 km/h. Maximální dostup letounu je 7 000 m a palivová nádrž umožňuje dolet 1 040 km. Délka letounu činí 14,42 m a rozpětí křídel 19,47 m. L-410 je schopen přistát na krátkých, nezpevněných, a dokonce i sněhových drahách a také letět při extrémních podmínkách od -50 do +50 stupňů Celsia. Díky tomu slouží též Červenému kříži.

Největší počet letounů Let L-410 se používá v zemích bývalého Sovětského svazu (především v Rusku) a další jsou v provozu jak u civilních, tak u vojenských letectev v Asii, Africe, Latinské Americe a Evropě. L-410 je vůbec nejúspěšnějším letadlem československého leteckého průmyslu.

Použité zdroje
KRUMBACH, Jan. Půlstoletí letecké výroby v Kunovicích. 1. vyd. Praha: Nadas, 1987. 253 s.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.