Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Modernizovaná souprava metra 81-71M

Modernizovaná souprava metra 81-71M

Modernizovaná souprava metra, v první dekádě 21. století pomohla revitalizovat vozový park pražského metra. Je kompletní rekonstrukcí původních souprav 81-71, které byly v pražském metru provozovány v letech 1978–2009.


Modernizovaná jednotka pražského metra. Autor: Škoda Transportation, licence CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Metro_Praha.jpg#/media/File:Metro_Praha.jpg
Podrobné informace

Modernizovaná souprava metra 81-71M je rozsáhlou a komplexní modernizací původních sovětských souprav řady 81-71. Díky celkové přestavbě se podařilo zvýšit bezpečnost pro cestující i strojvůdce, výrazně prodloužit životnost vozů a zefektivnit údržbu a provoz natolik, že modernizované soupravy mají srovnatelné parametry s novými vozy. Zároveň výrazně vzrostl komfort pro cestující.

Pražské metro zahájilo provoz na své první lince C v roce 1974 se soupravami Ečs (název odkazuje na modifikaci vagónů metra typu E pro Československo), které byly od roku 1978 doplňovány soupravami 81-71 téhož sovětského výrobce. Tím byl Mytiščinský strojírenský závod. Zatímco soupravy Ečs po celou dobu provozu částečně obsluhovaly pouze linku C, soupravy 81-71 vozily cestující na všech třech linkách. Oba typy (zejména Ečs) byly již v době svého vzniku jak technicky, tak morálně velmi zastaralé a nevyhovující z hlediska bezpečnosti, především pak protipožární ochrany. Proto začal Dopravní podnik hlavního města Prahy hned v roce 1990 spolu s okamžitým ukončením dodávek souprav 81-71 hledat nová řešení pro omlazení vozového parku metra. Jako nejvýhodnější řešení se ukázala modernizace původních souprav 81-71 a již v roce 1994 byla první taková odeslána do Škody Plzeň, kde prošla zásadní změnou čelní část soupravy včetně kabiny strojvedoucího. Rekonstruované vozy získaly nové výkonné kompresory, pneumatickou výzbroj včetně vysoušečů vzduchu či počítačové řízení. Kompletně vyměněn byl interiér každého vozu. Nazpět, již modernizovaná, se do depa Kačerov vrátila v roce 1996 a stala se tak první prototypovou soupravou řady 81-71M. V následném zkušebním provozu splnila očekávání, prokázala výraznou spolehlivost na rozdíl od původních sovětských souprav i nízkými nároky na údržbu a sníženou spotřebou elektrické energie, přičemž cestující ocenili zvýšenou kulturu cestování. Modernizace probíhaly až do roku 2011 a během nich byla modernizována drtivá většina původních souprav 81-71, přičemž poslední nemodernizovaná souprava vyjela do pravidelného provozu s cestujícími 2. 7. 2009. Původní vozy, které se již nacházely ve špatném technickém stavu, byly sešrotovány.

Soupravy 81-71M jsou v provozu na linkách A a B, zatímco na lince C jezdí úplně nové soupravy M1. Nejstarší sovětské soupravy Ečs byly mezi lety 1992–1997 vyřazeny a většinou sešrotovány. Obě původní řady mají však zachovanou svou historickou soupravu, se kterou se cestující pražského metra mohou setkat při zvláštních příležitostech.

 

Použité zdroje
BONEV, Jan a Tomáš REJDAL. Modernizovaná souprava 81-71M. In: Metroweb [online]. 11. 4. 2005 [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: https://metroweb.cz/metro/81-71M/81-71M.htm

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.