Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
NW Präsident

NW Präsident

První sériový automobil vyráběný na českém území a zároveň také jeden z prvních automobilů na světě.  


Podrobné informace

NW Präsident je nejstarší sériově vyráběné motorové vozidlo na území současné České republiky (resp. tehdejšího Rakouska-Uherska). Koncem 19. století začala jeho výroba v továrně Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft A. G. (dnes známé jako „Tatra“) v Kopřivnici.

První automobil na českém území vůbec byl sestrojen v Adamově u Brna, ale kvůli řadě nedostatků nebyl nikdy vyráběn sériově. Ke konci 19. století dorazil do Kopřivnice motorový kočár Benz Phaeton, který se měl pod vedením Leopolda Svitáka stát základem nového automobilu. Na jeho vzniku se podílel také Hans Ledwinka, který hrál výraznou roli při konstruování pozdějších modelů Tatry. Mezi roky 1897 a 1898 vznikl úplně nový vůz, koncepčně zcela odlišný od původního kočáru. Dostal název Präsident a měl reprezentovat podnik v roce 1898 na výstavě ve Vídni.

V novém voze byl použit dvouválcový motor Benz o objemu 2,7 l a výkonu 6,6 koňské síly. Maximální rychlost vozu činila téměř 21 km/h. Präsident vypadal spíš jako kočár bez koní než auto v moderním slova smyslu, byl např. řízen řídítky místo volantu. Auto mělo čtyři sedadla a roztahovací střechu, která zakrývala pouze zadní sedadla. Šlo o první vůz na světě, který měl nainstalovaný měřič ujeté vzdálenosti, a současně první auto, které bylo opatřeno předním nárazníkem. (ten se později stal naprosto běžnou součástí každého automobilu na světě). První cesta tohoto vozu vedla do Vídně, vzdálené 328 km od Kopřivnice. Uskutečnila se 21. 5. 1898, automobil ji absolvoval za 24,5 h, z toho za 14,5 h čisté jízdy. Po skončení výstavy posloužil jako vozidlo pro výcvik řidičů v Rakouském automobilovém klubu a po roce 1918 se vrátil do tehdejšího Československa jako muzejní exponát. První vyrobený kus je v současnosti vystaven v Národním technickém muzeu. V Technickém muzeu v Kopřivnici je k vidění jeho replika, sestrojená v roce 1977. 

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.

ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.