50.–70. léta 14. století
Nástěnné malby vytvořené ve 14. stoletív prostorách středověkého hradu Karlštejna se částečně zachovaly dodnes. Převládají mezi nimi sakrální náměty Boží Trojice, umučení Páně a nebeského vojska. Ikonografický program výzdoby hradu se v průběhu své realizace měnil a byl ovlivněn také architektonickými změnami, k nimž docházelo během výstavby hradu.
Původní malby, jejichž autorem byl nejpravděpodobněji Mikuláš Wurmser, se zachovaly v kostele Panny Marie a v kapli sv. Kateřiny v Menší věži. V kostele Panny Marie je zobrazen Apokalyptický cyklus (Zjevení sv. Jana) a tzv. ostatkové scény, na nichž je zobrazen mj. Karel IV. V kapli sv. Kateřiny lze spatřit středověkou malbu Karla IV. a Anny Svídnické vyzdvihující kříž.
Ústřední myšlenkou výzdoby kaple sv. Kříže je nebeské vojsko (v podobě světců a andělů). Původně tato místnost ve druhém patře Velké věže nebyla zamýšlena jako sakrální prostor. Malby však nesou vyšší symboliku a vyprávějí historii Kristova života a utrpení. Výzdoba kaple navazovala na jiné, na hradě rovněž dochované malby, na výzdobu schodiště (tzv. Jakobův žebřík a cyklus s výjevy z legend o sv. Václavu a sv. Ludmile) s andělským chórem a klečícími postavami Přemyslovců. Jako autor nástěnných maleb je tradičně uváděn Mistr Theodorik.
V Audienční síni Císařského paláce se dochovaly fragmenty původní nástěnné malby v okenních nikách. V tzv. Sále předků byla původně vyobrazena genealogie Karla IV., tzv. Lucemburský rodokmen, který se nedochoval v podobě nástěnných maleb, avšak byl zachycen ve dvou kodexech z 16. století (vídeňský, známý pod označením ÖNB cod. 8330, a pražský, tzv. Codex Heildelbergensis).
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.