Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Orličan L-40 Meta Sokol

Orličan L-40 Meta Sokol

Jednoduché, lehké a úsporné sportovní letadlo s kapacitou nejvýše 4 osoby. Letounu patří několik československých a světových rekordů.


Autor: Jozef Tóth / CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Orli%C4%8Dan_L40_Meta_Sokol_(OK-MMM).jpg
Podrobné informace

L-40 Meta Sokol je československý čtyřmístný celokovový letoun, vyráběný koncem 50. let firmou Orličan v Kerharticích u Ústí nad Orlicí. Jedná se o jednomotorový dolnoplošník se čtyřmi sedadly ve dvou řadách, s dvojitým ovládáním vpředu. Neobvyklým prvkem letounu je výsuvný tříkolový podvozek – hlavní kola jsou v křídlech skryta jen z poloviny, čímž se zvyšuje bezpečnost v případě nouzového přistání.

Historie letounu vychází z modelu Be-550 BiBi z roku 1936, který vedl k poválečnému M-1 Sokol (1946). Všechna tato letadla byla vyvinuta stejnými designéry. Konstrukce L-40 Meta Sokol byla navržena Zdeňkem Rubličem. První prototyp letounu byl kvůli neúspěšnému letu v roce 1950 přepracován a znovu zalétán v roce 1954. Ani první, ani druhý prototyp však nevyhovovaly požadavkům na sériovou výrobu a letoun byl následně opět přepracován, zejména zavedením některých zjednodušení v konstrukci letounu. Třetí prototyp byl zalétán 30. 8. 1956 a poté byla objednána desetikusová série. Tato série měla motory Walter Minor III-4 (105 koní), další letouny již byly poháněny výkonnějším motorem Walter M-332 (140 koní). Sériová výroba trvala pouze do roku 1959.

Letoun měl rozpětí křídel 10,1 m a délku 7,54 m. Prázdné letadlo vážilo 535 kg a maximální vzletová hmotnost dosahovala hodnoty 935 kg. Letoun byl vybaven motorem (M-332), který umožňoval maximální rychlost 225 km/h (cestovní rychlost 210 km/h), maximální dostup o něco přes 5 000 m a dolet s přídavnými nádržemi 1 100 km.

Celkem bylo vyrobeno přes 100 letounů, primárně byly používány v českém (dříve československém) civilním letectví. Více než polovina všech letounů byla exportována, kromě Evropy také do Austrálie, Brazílie či Argentiny. Letoun vybojoval několik světových rekordů Mezinárodní letecké federace, poprvé v roce 1959, kdy Jiří Kunc uletěl upraveným modelem téměř 5 000 km, naposledy pak v roce 1980 (rychlostní rekord v průběhu vzdálenosti 1 000 km). Zájemci se mohou na toto letadlo podívat v Leteckém muzeu v pražských Kbelích.

Audio (1 nahrávky)
Upoutávka


Použité zdroje
NĚMEČEK, Václav. Československá letadla 2. Praha: Naše vojsko, 1984

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.