Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Praga Grand 8

Praga Grand 8

Luxusní vůz vyráběný stejnojmennou automobilkou, který sloužil nejvyšším politickým představitelům meziválečného Československa.


Autor: Matěj Baťha / CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Praga_Grand.JPG
Podrobné informace

Praga Grand 8 je československý automobil, který byl vyráběn pražskou továrnou Praga v období mezi světovými válkami v letech 1927 až 1935. Toto období bylo nejúspěšnější nejen pro automobilku Praga a řadu vozů Grand, ale i pro celý československý automobilový průmysl.

Historie vozu Grand se začala psát již v roce 1912, kdy byl vyroben první model, který byl současně i prvním vozem vlastní konstrukce. Výroba pokračovala i po vzniku Československé republiky, kdy se vůz postupně měnil. Vzhledem k době výroby prvních Grandů měl vůz velký objem motoru: 3,8 litru a čtyři válce. V roce 1927 pražská automobilka představila Alfu, Mignon i nový Grand 8, který disponoval jedinečným osmiválcovým motorem s rozvodem SV. Na rozdíl od starších vozů Grand nesla nová „osmička“ na chromovaném chladiči sošku génia vítězství. Před maskou chladiče stála číslice 8, symbolicky ukazující na osmiválcový motor chlazený kapalinou o objemu 3,4 a 3,5 litru (od roku 1929) se dvěma karburátory a výkonem 60, resp. 70 koní. Tyto specifikace umožňovaly maximální rychlost 115 km/h a spotřeba paliva se pohybovala mezi 17 a 19 litry na 100 km. Podvozek Grandu byl klasický: vůz měl bubnové brzdy s mechanickým ovládáním; palubní deska měla rychloměr s denním i celkovým počitadlem kilometrů, hodinky, palivoměr a ovladače pro elektrické zařízení. V roce 1930 byl představen vůz Grand s modernizovaným a větším objemem motoru, který činil 4,4 litru, a s výkonem 90 koní.

Nejčastější byla šestimístná a sedmimístná limuzína; v běžném provedení stála 120 000 Kč. Luxusnější verze, ve kterých mohl být jako součást výbavy dokonce i radiopřijímač, stály až 180 000 korun. Praga Grand se objevila např. v inventáři tehdejšího velvyslance Československé republiky v Londýně – Jana Masaryka. Grand však vozil i prezidenty T. G. Masaryka a Edvarda Beneše. Černý phaeton, v němž Edvard Beneš hned po svém zvolení prezidentem v roce 1935 odjel za svým předchůdcem Tomášem Garriguem Masarykem do Lán, se dnes nachází v automobilovém muzeu Praga ve Zbuzanech u Prahy.

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.
ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.