Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Praga Piccolo

Praga Piccolo

Před druhou světovou válkou nejrozšířenější automobil na československých silnicích. V roce 1938 byl na výstavě v Ženevě oceněn jako nejhezčí automobil.


ČTK/Taneček David
Podrobné informace

Praga Piccolo je malý meziválečný automobil vyráběný továrnou Praga v Praze. Je též známý jako „piccola“ a byl vyráběn v 36 sériích mezi lety 1924–1941. Představoval nejrozšířenější typ automobilu na československém meziválečném trhu. Proto se stal pro automobilku Praga jedním z nejdůležitějších vozů. Přestože měl velký počet sérií, ponechával si vůz stále své základní vlastnosti a podobu. Díky nízké ceně úspěšně přežil i hospodářskou krizi na přelomu 20. a 30. let 20. století.

Na začátku 20. let se automobilka Praga rozhodla investovat do výrobního zařízení a dovážela stroje z Anglie a Spojených států. Brzy poté, v roce 1924, začala výroba nejmenšího typu Piccolo 1.–3. série. Tato série byla poháněna malým čtyřválcovým motorem o objemu 707 cm3, čemuž odpovídal neveliký výkon 10 koní. Novinkou bylo dynamo-akumulátorové zapalování auta a také použití balonových pneumatik o rozměru 715 × 115 mm. Už v roce 1926 se začala montovat další, 4. série vozu, která již měla motor o objemu 824 cm3. Postupné zvětšování motoru pokračovalo do 8. série, kdy se objevil první litrový motor. V této podobě se vůz vyráběl až do své 20. série z roku 1931. Později následovaly série, které patřily spíše do vyšší třídy. Nejčastějším provedením Piccola byla dvoudveřová limuzína, phaeton a také sportovní provedení.

Počínaje 21. sérií (označovanou také jako P21) byl používán nejen větší motor o objemu 1 447 cm3, ale vůz měnil i svoji podobu – novinkou byly zaoblené tvary, šikmé přední sklo, větší karosérie, elektrická houkačka, stěrač skla, sluneční clony a další. Tato a následné série se považují za luxusnější, a to díky vnější i vnitřní výbavě. Až do poslední – 36. série dostává vůz lepší a technicky dokonalejší vybavení. Tyto změny se dočkaly i mezinárodního uznání, např. v roce 1938 byl vůz Piccolo na výstavě v Ženevě oceněn jako nejhezčí automobil. Vozidla všech sérií stála mezi 33 000 a 44 000 tehdejších korun. Velký počet servisních stanic v celém Československu byl dalším důvodem, proč se toto auto stalo jedním z nejprodávanějších v zemi. Piccola měla roli jak ve filmech, tak i v románech, například v románu Miloše Urbana – Praga Piccola.

Audio (1 nahrávky)
Upoutávka


Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.
ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.
http://www.eurooldtimers.com/cze/historie-clanek/1185-praga-piccolo.html

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.