Praga V. „Charron“ byl první sériový vůz automobilky Praga, jejíž historie sahá do roku 1907, kdy byla uzavřena dohoda mezi První Českomoravskou továrnou na stroje a firmou Ringhoffer. Zpočátku se jednalo o výrobu licenčních vozů, po odstoupení barona Ringhoffera ze společného podniku se pak První Českomoravská továrna rozhodla zahájit produkci automobilů pod značkou Praga v pražských Vysočanech. Latinský název měl pomoci zvýšit prestiž podniku, a latinského pojmenování se tedy dočkalo i první vozidlo automobilky, pro něž se však brzy ujala přezdívka „Charron“ jako poděkování inženýru Fernandovi Charronovi za rady při konstrukci automobilu. Z firem Renault a Charron-Girardot-Voigt byly také pro výrobu tohoto vozu dováženy některé díly.
Oproti ostatním automobilům své doby byl vůz Charron poměrně malý, vybaven byl menším, kapalinou chlazeným řadovým dvouválcem o objemu 1,2 l a výkonu 10 koní. Tento motor umožňoval maximální rychlost 50 km/h. Díky těmto vlastnostem se stal jistým pokusem o masově dostupný dopravní prostředek. Výroba vozu začala v roce 1909 a do jejího ukončení v roce 1913 opustilo bránu závodu celkově 35 kusů.
V současnosti je ze sbírky automobilů Emila Příhody v prostorách bývalé továrny ve Vysočanech připravováno nové automobilové muzeum věnované vozům Praga. Tato sbírka, zahrnující desítky vozů značky Praga z let 1908 až 1985, se má stát třetí největší sbírkou automobilů značky Praga na světě.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.