Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Škoda 4R a 6R

Škoda 4R a 6R

První vozy značky Škoda vyrobené po fúzi s továrnou Laurin & Klement. Místo kombinovaného označení Škoda Laurin & Klement už na chladiči nesly pouze značku Škoda.


Autor: Benutzer:Ralf Roletschek / CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:2007-08-cesko-167.jpg
Podrobné informace

Škoda 4R a 6R byly osobní automobily vyráběné automobilkou Škoda v Mladé Boleslavi. Jejich název udává počet válců – čtyřválcový a šestiválcový vůz. Písmeno R označuje název spalovacích motorů Ricardo. Výroba modelu 4R trvala od roku 1928 do roku 1930, zatímco model 6R se vyráběl pouze jeden rok, a to mezi lety 1929 a 1930. Škoda 4R byla poprvé představena na XX. mezinárodní výstavě v Praze. Za celou dobu výroby bylo v továrně Škoda zhotoveno 976 kusů modelu 4R a 322 kusů modelu 6R.

V roce 1925 proběhla fúze mezi koncernem Laurin & Klement se Škodovými závody. Automobily, které se vyráběly do té doby, se nadále prodávaly pod označením Škoda Laurin & Klement. Během výroby modelu 110 přišla mladoboleslavská automobilka s novou konstrukcí vozů, která měla snížit náklady výroby – řadou označenou 4R a 6R, jež už nesla pouze značku Škoda. Současně přišla automobilka s vylepšením, které do té doby v Československu nemělo obdoby – vybudovala technologicky propojené montážní haly, kde se montovaly mechanické díly automobilů. Nové haly umožnily výrobu 25 až 85 automobilů denně a právě zde byly zhotoveny i nové modely 4R a 6R.

Oba modely byly téměř shodné: měly stejné rozměry náprav, obdobná šasi, ventily apod. Odlišnost byla pouze v počtu válců, objemu a výkonu obou motorů. Čtyřválec měl motor s objemem 1944 cm³ o výkonu 32 koní a dosahoval maximální rychlosti 90 km/h. Šestiválec měl téměř třílitrový motor s výkonem 50 koní a umožňoval jízdu rychlostí až 100 km/h. Automobily měly dřevěnou karoserii, která byla stavěna přímo v továrně pro všechna provedení (phaeton, tudor, sedan, limuzína), zákazník si ale mohl objednat i šasi na míru. Všechny verze byly vybaveny hodinkami, počítadlem kilometrů, přípojkou na elektrickou svítilnu pro opravy, sadou s náhradními díly a dalšími detaily, které zpříjemňovaly cestu. Samostatný podvozek se prodával za 55 000 Kč a ceny vozů se v závislosti na modelu a výbavě pohybovaly od 60 000 Kč až do 99 000 Kč. Několik desítek vozů nakoupilo ministerstvo zdravotnictví Československa, velký počet vozů byl exportován také do Polska a Jugoslávie. 

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.
ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.