Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Škoda Octavia (1996)

Škoda Octavia (1996)

Pět milionů prodaných kusů dalo vzniknout legendě.


Autor: Vauxford, licence: Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dd/2005_Skoda_Octavia_VRS_1.8_Front.jpg/1200px-2005_Skoda_Octavia_VRS_1.8_Front.jpg
Podrobné informace

Škoda Octavia patří k automobilům střední třídy, který byl firmou Škoda Auto vyráběn od roku 1996. Název „Octavia“ pochází z latinského slova „osmý“ (označující osmý typ stejné konstrukční řady od roku 1933) a svým pojmenováním navázal na model, jenž se vyráběl v letech 1959–1971. Octavie patří k nejprodávanějším českým automobilům. Po téměř dvaceti let od debutu první Octavie se pro koupi některé z různých modelových verzí rodiny Octavia rozhodlo více než pět milionů zákazníků po celém světě. Úspěch modelu lze sledovat i u jeho následujících dvou generací (I. generace 1996–2005, II. generace 2005–2013, III. generace 2013–dosud). Tímto nová Octavie zůstala v prodeji déle než první Octavie z roku 1959 (1959–1971).

Přibližně rok poté, co se česká značka připojila ke skupině Volkswagen, se v roce 1992 rozběhl vývoj zcela nové modelové řady Škoda Octavia. Nový automobil vznikl na zcela inovované platformě, vytvořené na úrovni skupiny paralelně s koncepcí Octavie. Inženýři pracovali na konstrukci pomocí moderní technologie CAD (Computer Aided Design) a výsledný design vznikl ve vývojovém centru Škoda v Mladé Boleslavi v čele s Dirkem van Braeckelem. V září roku 1996 přijelo do Mladé Boleslavi vyzkoušet novou Octavii více než 600 novinářů a také tehdejší prezident Václav Havel, za jehož účasti byla slavnostně zahájena výroba.

Zpočátku bylo auto poháněno českým motorem 1,4 MPi, který byl krátce nato nahrazen německými motory. Základní verze měla benzinový motor o objemu 1,6 litru, silnější verze 1,8 litru a vyráběla se také verze s naftovým 1,9 TDI motorem. Kromě České republiky je Octavie zhotovována také v Číně, Indii, Rusku a Kazachstánu. Pro potřeby české vlády vznikla i prodloužená verze Octavia Long, která se vyráběla ručně a na kterou si tehdejší premiér Miloš Zeman stěžoval, že nemá dostatečný prostor pro nohy.

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.

ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.