Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Škoda Superb (1934-1949)

Škoda Superb (1934-1949)

Nejluxusnější řada vozů značky Škoda v předválečné době.


Podrobné informace

Škoda Superb je předválečná řada československých luxusních automobilů, které byly vyráběny mezi lety 1934 a 1949. Šlo o první vůz mladoboleslavské automobilky, který měl šestiválcový a osmiválcový motor a také pohon všech kol. V letech 1934–1949 bylo zhotovováno celkem pět typů Superbu pro civilní účely: Škoda 640 Superb, Typ 902, Typ 913, Škoda Superb OHV 924 a Škoda Superb 4000 (typ 919). Do roku 1949 spatřilo světlo světa přes 2 500 vozů všech typů. 

Označení „Superb“ se začalo používat u Škody 640 Superb, jež se vyráběla mezi lety 1934–1939. První motor u Superbu 640 byl šestiválcový o objemu 2 492 cm3, 55 koních a s možností vyvinout maximální rychlost 110 km/h. Druhá generace s označením Typ 902 byla představena v roce 1936 a její výroba trvala pouze jeden rok. Vozy tohoto typu disponovaly šestiválcovým motorem o objemu 2 704 cm³ s výkonem 55 koní a maximální rychlostí 115 km/h. Další generace, Typ 913, zhotovovaný mezi lety 1936 a 1939, se již blížil třílitrovému motoru o 65 koních a maximální rychlosti 120–125 km/h. Typ 924 se vyráběl mezi lety 1938–1943 a nevelký počet vozů byl zprovozněn ještě mezi lety 1947–1948 pro potřeby československého ministerstva vnitra. Tato generace se pyšnila silnějším motorem s objemem 3 137 cm³, výkonem 85 koní a maximální rychlostí 125 km/h. Uvnitř limuzíny bylo šest sedadel, přičemž prostřední řada mohla být složena, což zvětšovalo prostor pro cestující. V roce 1939 Škoda představila Typ 919, známý také jako Superb 4000. Na rozdíl od svých předchůdců měla Škoda 4000 osmiválcový čtyřlitrový motor a největší délku ze všech Superbů – dosahovala až 5, 7 metrů.  

Během druhé světové války se vyráběly také dva další typy Superbu – 952 a 956, a to pro německý wehrmacht. Typ 952 měl pohon pouze na zadních kolech, zatímco Typ 956 na všech čtyřech. Tyto typy měly několik verzí včetně kabrioletu, který byl používán polním maršálem Erwinem Rommelem. Po skončení války se do výroby opět vrátil Superb 3000 (typ 952 a 956). Jeho poslední kusy opustily továrnu v roce 1949, mezi nimi také dvoudveřové kabriolety. Jeden z nich využili Klement Gottwald a Antonín Zápotocký při oslavách prvního výročí komunistického Vítězného února.

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.

ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.