Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Škoda VOS (vládní osobní speciál)

Škoda VOS (vládní osobní speciál)

Luxusní pancéřovaná limuzína pro představitele československé vlády a armády vyráběná mezi lety 1948–1953.


Autor: Ralf Roletschek / CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skoda-vos-l.jpg
Podrobné informace

Škoda VOS (vládní osobní speciál) je luxusní vozidlo vyráběné československou automobilkou Automobilové závody, národní podnik (jak tehdy byla Škoda známa) v závodě v Mladé Boleslavi mezi lety 1949–1953. Cílem bylo vyrobit 50 obrněných a 50 běžných vozidel – první mělo chránit politiky před nebezpečnými situacemi, druhé, se slabším pancířem, sloužilo pro potřeby jejich doprovodu. Několik let byl tento model preferovaným vozem vyšších politických a vojenských kruhů v Československu a nikdy nebyl prodáván široké veřejnosti.  

První českoslovenští prezidenti byli převáženi ve speciálních obrněných vozech. Tomáš Garrigue Masaryk jezdil kabrioletem Tatra 80 a Edvard Beneš vlastnil vládní pancéřový speciál Praga Golden, který po válce vyměnil za nepancéřový Daimler. Takové vozy ale dělnickému prezidentovi Klementu Gottwaldovi nestačily, ten si nechal postavit speciální vůz. Projekt dozoroval Oldřich Meduna a kontrolu prováděl policejní generál Josef Pavel. Podle jejich mínění nebyla žádná z automobilek schopna sama vytvořit tento vůz, na vzniku VOS se proto podílely dokonce tři automobilky – Škoda, Praga a Tatra, přičemž výrobou byla pověřena Škoda. Praga dodala motory N4T, Tatra zajišťovala přístroje a vnitřní vybavení, kdežto karoserie byla objednávána z karosárny Sodomka (později také známé jako Karosa). Vůz vážil 4, 5 t (lehká verze 3, 9 t) a měl chromovanou přední masku, za kterou se nacházel pětilitrový motor s výkonem o 120 koních. Toto vozidlo dokázalo i přes svou váhu údajně vyvinout rychlost nad 100 km za hodinu (výrobce oficiálně nikdy neposkytl přesnou informaci). Karoserie byla obrněna až dvěma pětimilimetrovými pláty ocele a okna se skládala z několika skleněných tabulí spojených lepidlem. Jenom okna dosahovala tloušťky 52 mm, každé z nich vážilo 80 kg. Kvůli tomu byla stahována pomocí hydraulického systému.  

Kolik těchto vozidel bylo celkem vyrobeno, se přesně neví. Údajně se mezi lety 1948 a 1953 mělo jednat o 107 kusů, několik bylo vyvezeno do Itálie, Polska nebo Číny. Bohužel byl VOS vytlačen sovětskými vozy ZIS a ZIL. Zachovalo se jen několik kusů, které lze najít v různých českých muzeích, například v muzeu Škody v Mladé Boleslavi, v pražské galerii Prague Classic Car Centre či v Muzeu českého karosářství ve Vysokém Mýtě.

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.

ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.