Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Tatra 603

Tatra 603

Luxusní automobil, který se vyráběl v době socialismu i přes omezení produkce tohoto typu. Stal se reprezentativním vozidlem československých ministerstev a úřadů.


ČTK/Okla Michal
Podrobné informace

Tatra 603 je legendární československý osobní vůz, vyráběný automobilkou Tatra v Kopřivnici mezi lety 1955–1975. Jeho předchůdcem byla známá Tatra 600 Tatraplan. „Šestsettrojka“, jak se jí říkalo, se objevila na rýsovacích prknech konstruktérů v Kopřivnici již na začátku 50. let v reakci na potřebu nového reprezentačního automobilu pro československá ministerstva, úřady a představitele KSČ.

Vývoj tohoto auta probíhal v tajnosti a první prototyp byl zhotoven v roce 1955. V příštích několika letech byla připravena ověřovací série, většinou určená pro testování a prezentaci po celém světě (sériová výroba byla zahájena až v roce 1957). Za zmínku stojí premiéra tohoto vozu na zimních olympijských hrách v Cortině d'Ampezzo či na EXPO 58 v Bruselu. Na rozdíl od ostatních modelů, které byly v této době vyráběny, měla Tatra 603 aerodynamickou karoserii, jež získala několik ocenění. Ochrannou známkou vozu byly jeho tři světlomety, které se v pozdějších verzích od sebe více vzdálily. Motor vozu se nenacházel v přední části, ale vzadu. Jeho objem činil 2500 litrů a měl osm válců, které vyvinuly výkon 100 až 105 koní a maximální rychlost 160–170 km/h. Po dobu dvaceti let, během kterých se auto vyrábělo, vyjelo z továrny v Kopřivnici přes 20 000 kusů. Přestože v padesátých letech Rada vzájemné hospodářské pomoci omezila produkci luxusních aut v Československu pouze na 300 kusů ročně, Tatra jich vyráběla mnohem víc.

Po tomto modelu Tatry byla v zahraničí velká poptávka, vůz ovšem nebyl s výjimkou několika automobilů určených pro tehdejší východní blok či diplomatické mise z Československa nikdy vyvážen. Vlastníkem jediného vozu Tatra 603, ve kterém byla instalována klimatizace, se stal kubánský vůdce Fidel Castro. Tatru 603 je také možné spatřit ve videoklipu skupiny Placebo (píseň Slave to the Wage) či ve filmu Řada nešťastných příhod (Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events). Jeden exemplář vozu má Národní technické muzeum v Praze, dalším se může pochlubit např. Technické muzeum v Brně. 

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.