Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Walter WZ / WIZ / WIZI

Walter WZ / WIZ / WIZI

První poválečný vůz továrny Walter.


Autor: Ltosnar / CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Walter_WZ.jpg
Podrobné informace

Walter WZ/WIZ/WIZI je řada československých osobních automobilů vyráběných továrnou Walter mezi lety 1919–1928, které jsou si konstrukčně velmi podobné. Jméno dostala podle názvu továrny „Walter“, „Z“ odkazuje na konstruktéra Ing. Josefa Zubatého. V roce 1919 byl představen model WZ a WIZ s výkonem18, respektive 20 koní , a v roce 1920 model WIZI, který měl 25 koní. Pozdější vozy se díky změně ventilového rozvodu SV na OHV vyznačovaly ještě větší silou motoru.

Česká továrna Walter začala svou existenci pod vedením Josefa Waltera na pražském Smíchově, kde na přelomu 19. a 20. století fungovala jako opravárna a později i jako výrobna jízdných kol. Brzy poté obrátila svou pozornost i na motocykly, se kterými se na tehdejším trhu úspěšně prosadila. Už v roce 1910 začala továrna vyrábět tříkolky ve dvoumístném a čtyřmístném provedení; ty se staly hitem nejenom v rakousko-uherské říši, ale i na Balkáně a v ruském impériu.

Na začátku první světové války se firma věnovala pouze malosériové výrobě čtyřválcových automobilů pro jednotlivé zákazníky a až po první světové válce se soustředila na konstrukci a sériovou výrobu vozů. V roce 1919 začala výroba prvního poválečného automobilu s označením WZ, který měl motor o objemu 1,5 l a výkonu 18 koní. Motor se uváděl do chodu ručně, stejně jako tomu bylo i u Walteru WIZ, který mu byl konstrukčně podobný, výkonem jej však mírně převyšoval. Auta byla vyráběna až v jedenácti různých provedeních: phaeton, landaulet, kabriolet, limuzína atd. Základní verze auta stála 53 000 Kč, cena některých provedení se však vyšplhala až na 100 000 Kč. Základní model dosahoval maximální rychlosti 85 km/h při průměrné spotřebě 10 l na 100 km. Auta ve všech provedeních byla vyráběna do roku 1928. Po celou dobu své produkční existence se tato řada úspěšně prosazovala na sportovních závodech v Československu, čímž si zajišťovala oblibu mezi stávajícími i budoucími vlastníky vozů.  

Použité zdroje
TUČEK, Jan. Auta první republiky: 1918-1938. První vydání. Praha: Grada, 2017. 352 stran. ISBN 978-80-271-0466-6.
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.
ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.