Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Zlín Z-26 Trenér

Zlín Z-26 Trenér

Československý jednomotorový letoun smíšené konstrukce s pevným podvozkem. Jeden z nejlepších akrobatických letounů na světě.


Autor: Public domain, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ZLIN_Z.126_TRENER_2_D-EWAC_l.jpg
Podrobné informace

Zlín Z-26 Trenér je československý jednomotorový dolnoplošník smíšené konstrukce s pevným podvozkem, po ukončení druhé světové války vyráběný leteckou továrnou Moravan Otrokovice (současný název Zlin Aircraft, a. s.). Je to letoun určený pro letecký výcvik, z něhož bylo odvozeno mnoho variant a modifikací. Vyráběly se varianty jak s jedním, tak i s dvěma sedadly.

Po ukončení druhé světové války přišel požadavek od ministerstva národní obrany na zkonstruování standardního školního letounu pro vojenské a sportovní piloty, který se měl zúčastnit soutěže vypsané tímto ministerstvem. Letecká továrna v Otrokovicích v čele s šéfkonstruktérem Karlem Tomášem začala pracovat na prototypu stroje, jehož první let se uskutečnil v roce 1947. O rok později proběhly zkoušky a ihned poté byla na výrobu letounu s označením Zlín-26 uzavřena smlouva. Celkově se vyrobilo 163 letadel v původní verzi a později následovaly verze další. Velký počet byl vyvezen v různých modifikacích i do zahraničí (Austrálie, Čína, Finsko, Indonésie, Jemen, Polsko, Kanada, západní a východní Německo, Rakousko, Maďarsko, Švýcarsko, USA, Španělsko, Jugoslávie). Stroj se stal nejslavnějším výrobkem letecké továrny v Otrokovicích а v průběhu 50. a 60. let 20. století byl jedním z nejlepších akrobatických letounů na světě. Úspěšně se uplatnil na různých soutěžích, v nichž býval zastoupen i v ohromujících 70 %. Kuriózní je také případ leteckého útěku přes železnou oponu, který provedl Ladislav Bezák se svou šestičlennou rodinou. Cesta za svobodou se uskutečnila v roce 1971 a letoun s Bezákovou rodinou přistál v Norimberku.

Původní verze letounu disponovala motorem Walter Minor 4-III o výkonu 105 koní a s maximální rychlostí 203 km/h, doletem kolem 600 km a dostupem 4 700 m. Hmotnost prázdného letounu činila 505 kg a maximální vzletová hmotnost 750 kg. Rozpětí křídel bylo 10,26 m a délka stroje 7,49 m. Sériová výroba modernizovaných verzí letounu trvala až do roku 1974. Velké množství těchto letadel létá dodnes a část jich je vystavena v muzeu v pražských Kbelích nebo v Muzeu Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi.

Použité zdroje
Zlin Z-126 Trener: “Stopětka“ | Muzeum Metoděje Vlacha. Muzeum Metoděje Vlacha | Letecké muzeum v Mladé Boleslavi [online]. Copyright © Letecké Muzeum Metoděje Vlacha [cit. 26.08.2020]. Dostupné z: http://www.letecke-muzeum-metodeje-vlacha.cz/exponaty/letadla-letuschopna/zlin-z-126-trener/

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.