Československá družice pro výzkum magnetosféry. Vypuštěna byla v roce 1991 a zkoumala hustotu ionosféry, což mělo zajistit přesnější předpovědi magnetických bouří.
První družice samostatné České republiky, vypuštěna byla v roce 1995. Jejím úkolem bylo určit rychlost pohybu magnetopauzy a zkoumat další optické jevy v atmosféře Země.
Pátá a poslední družice z řady Magion. Jejím úkolem bylo měřit magnetické pole Země, elektrické pole kolem sebe, plazmové vlny, sledovat polární záři, intenzitu, teplotu a hustotu nabitých částic a upřesnit délky slunečního cyklu.
Rakouský fyzik a filosof původem z Moravy. Působil jako děkan a rektor Karlo-Ferdinandovy univerzity v Praze. Stanovil důležité principy optiky, mechaniky a dynamiky vln.
Věž, které se též říká Petržilkovská. Je nejnižší vodárenskou věží v Praze a zároveň jedinou z historických vodárenských věží na levém břehu Vltavy.
Desátý most přes Vltavu v Praze, spojuje Staré Město s Malou Stranou, postavený ve stylu moderny s několika kubistickými prvky. Pojmenovaný je po malíři Josefu Mánesovi.
Významný český polyhistor, vědec, lékař, fyzik, matematik, astronom a filozof pobělohorské doby, přezdívaný „pražský Hippokrates“, „český Galileo Galilei“, „český Platon“ či „lanškrounský Archimedes“. Objevil rozptyl světla a poprvé vyjádřil myšlenku o vlnové povaze světla.
Populární dominanta severočeského města Ústí nad Labem, spojující městské části na obou březích řeky Labe.
Železobetonový tříobloukový most s reliéfem T. G. Masaryka a znakem města Kralupy. Jediný silniční most přes řeku Vltavu ve městě a jeho okolí.
Jeden z nejznámějších českých vynálezů, který dnes používá více než 100 mil. lidí na celém světě. S návrhem přišel český vynálezce Otto Wichterle, který první čočky vytvořil pomocí stavebnice Merkur.
Botanik, učitel a opat augustiniánského kláštera v Brně. Zakladatel principů dědičnosti, které se staly základem nauky o genetice. Prokázal, že vlastnosti přecházejí od rodičů k jejich potomkům matematicky předvídatelným způsobem.
Česko-americký ekonom a jeden z výkonných ředitelů Mezinárodního měnového fondu. Významný sběratel a mecenáš umění.
Modernizovaná souprava metra, v první dekádě 21. století pomohla revitalizovat vozový park pražského metra. Je kompletní rekonstrukcí původních souprav 81-71, které byly v pražském metru provozovány v letech 1978–2009.
Most Duha v Bechyni je jedním z mála mostů v České republice, který slouží jak silniční, tak železniční dopravě.
Most přes Vltavu v Praze, dokončený v roce 1901. Přes Střelecký ostrov spojuje Národní třídu s Malou Stranou.
Nejvyšší most na dálnici D1, byl postaven v roce 1978. Ve Velkém Meziříčí překonává údolí řeky Oslavy.
Motorová jednotka pro lehkou osobní přepravu na regionálních železničních tratích, rekonstruovaná z motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010. Rekonstrukce probíhaly v letech 2005–2012 a pomohly výrazně zvýšit kulturu cestování na českých železnicích.
Dieselelektrická lokomotiva, poprvé vyrobená v roce 1964, určená zejména pro vozbu osobních, rychlíkových a lehčích nákladních vlaků. Díky univerzálnímu zaměření slouží jak na celostátních, tak na regionálních tratích.
Dieselelektrická lokomotiva ČKD, známá mezi českou veřejností pod přezdívkou „brejlovec“. Tu si vysloužila díky výrazné obrubě čelních skel, která připomíná brýle. Od původního typu vzniklo několik dalších, technicky mírně odlišných řad.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.